Pages

Saturday, March 07, 2009

Mengimbau kembali zaman matrikulasi..



Jika diingat kembali, zaman matrikulasi adalah permulaan dari fasal perubahan hidupku. Dari seorang yang pasif, berubah menjadi seorang yang agak aktif. Walaupun perubahan itu lebih ketara pada semester kedua. Jika sebelum ini aku memikirkan yang aku tidak layak memimpin( mungkin kerana kebiasaannya dikatakan orang yang lahir pada awal tahun memiliki sifat kepimpinan, sedangkan aku lahir pada hujung tahun) tetapi, itulah permulaannya.

Aku dilantik sebagai wakil kelas (mungkin kerana aku yang tidak pernah ponteng dan awal ke kelas) dan aku juga mula menonjolkan diri dalam kelab, ketika itu, ko-q yang wajib diambil, aku memilih kelab buletin) dan pada semester kedua itulah, aku mula berniaga.

Perniagaanku pada asalnya adalah telefon bimbit, walaubagaimanapun, memory card menjadi item utama yang dibeli kerana secara relatifnya harga yang dijual olehku, jauh lebih murah dari pasaran tempatan (kuantan) Alhamdulillah, ia mampu memberikanku pulangan sekurang-kurangnya rm50 seminggu.

Walau apapun, terdapat juga kerisauan, setiap minggu, aku keluar dengan jumlah wang yang agak byk, tetapi, apa yang mampu aku lakukan, hanyalah berdoa agar dilindungi. Alhamdulillah, tiada sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku.

Pada ketika itu, rakan-rakanku (yang lelaki terutamanya) suka menggelarkanku sebagai rigid body ( jasad tegar) kerana tidak menghiraukan sebarang apa yang mereka gemar mengutukku. mungkin sehingga sekarang , aku memang seorang yang agak degil ( pengakuan ikhlas dari guru bahasa inggerisku ketika tamat tingkatan 5) .

Walau apapun, itulah yang menyelamatkanku dari terjebak dari perkara-perkara negatif, kerana aku cukup tetap dengan pendirianku terutamanya jika ia hanya melibatkan diriku. Terima kasih buat rakan-rakanku yang telah menjadikan aku, aku yang sekarang.

1 komen:

Anonymous said...

Alhamdulillah..
perubahan sebegitu yang digalakkan dalam Islam.Semoga istiqamah menuju jalan kebaikan.

 
Copyright (c) 2010 Towards Jannah. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes And Web Hosting Reviews.