Pages

Friday, March 13, 2009

Malu atau ego??

Adakala, aku terfikir bukankah malu itu sebahgian dari iman? seharusnya ia menjadi pelindung dari melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah tetapi jika dilihat, ia seolah-olah menjadi benteng untuk kita terus maju.

Dari perspektif fikiran ku, Yang menjadi benteng untuk maju itu, bukanlah malu tetapi ia adalah ego yang bertopengkan malu. Malu untuk bertanya di dalam kelas, ia adalah ego supaya tidak dipandang rendah. Adakala, kita seharusnya berfikir, di manakah seharusnya wujudnya perasaan malu itu.

Jika hidup kita adalah berpandukan syariat, pastinya malu itu akan menjadi benteng dari kita melakukan maksiat dan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah, dan sudah pastinya ia tidak menjadi keegoan yang menjadi benteng bagi kita mencapai kejayaan.

Walauapapun, perkara yang paling penting adalah niat kita dalam melakukan sesuatu perkara. Tetapkan niat kita kerana Allah, pastinya apa yang kita lakukan akan mengikut syariat. Pastinya, dalam menuntut ilmu, malu atau keegoan itu tidak seharusnya wujud, kerana ia akan menjadi benteng yang menghalang kefahaman kita terhadap sesuatu ilmu.

0 komen:

 
Copyright (c) 2010 Towards Jannah. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes And Web Hosting Reviews.