Pages

Wednesday, March 18, 2009

Hulurkanlah kemaafan..

Assalamulaikum dan salam sejahtera, sebelum aku mula menyiapkan PSM ku, tergerak hatiku untuk menulis entri ini. Mungkin, senang untuk diperkatakan tetapisukar untuk dilakukan. Sememangnya sukar untuk menjadi insan yang pemaaf, walaubagaimanapun, kita harus mencuba agar suatu kebencian itu tidak menjadi suatu rantaian yang berpanjangan.

Bagaimana untuk menjadi pemaaf? Baiklah, yang pertama kita seharusnya menerima bahawa kita telah memberi ruang untuk seseorang itu melakukan kesalahan, dimana, walauapapun, kesalahan yang dilakukan itu adalah disebabkan oleh kita pada asalnya. Dan terimalah bahawa orang-orang lain juga manusia biasa, yang akan melakukan kesilapan.

Bagi yang telah melakukan kesilapan, akuilah sebarang kesilapan, janganlah membiarkan ego mengatasi rasional. Sebagai manusia biasa, kita pasti akan melakukan kesilapan, akuilah kesilapan itu, dan mohonlah kemaafan. Semoga nilai ukhwah yang terbina kekal untuk selama-lamanya.

Rantaian kebaikan seringkali terputus di pertengahan, tetapi, rantaian kebencian seringkali bertambah-dan bertambah panjang. Janganlah diikutkan hati yang dipandu nafsu, kelak akan membawa kerugian. Sentiasalah berfikiran positif, semoga hidup kita sentisa di dalam keredhaan Allah.

0 komen:

 
Copyright (c) 2010 Towards Jannah. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes And Web Hosting Reviews.