Pages

Sunday, March 22, 2009

Kisah di satu persimpangan..

Assalamulaikum dan salam sejahtera, terima kasih buat yang sudi membaca nukilanku ini Untuk entri pada hari ini, hanyalah suatu peristiwa yang berlaku di suatu persimpangan yang mempunyai lampu isyarat. Tetapi, lampu itu hanyalah sekadar lampu kerana pemandu dan penunggang yang membuat peraturan sendiri.

Baiklah, ketika aku berada di persimpangan itu, lampu isyarat di bahagianku telah bertukar menjadi hijau. walaubagaimanapun, terdapat 2 lagi kenderaan dari 2 simpang yang berlainan, tiba-tiba berjalan, menyebabkan hampir berlaku kemalangan antara mereka. tetapi, tidak seperti keadaan biasa, di mana biasanya mereka akan memberhentikan kenderaan, kedua-dua pemandu itu hanya berlalu pergi.

Mengapa? kerana kedua-dua mereka sedar, itu adalah kesalahan mereka. Mujurlah pada ketika itu, aku boleh termasuk dalam golongan yang bergerak ketika lampu hijau dan keadaan selamat. Jika seperti biasa, lampu hijau sahaja, terus aku memecut, pastinya juga aku bakal termasuk di dalam kejadian hampir eksiden itu.

Oleh itu, patuhilah peraturan.. walaupun aku sendiri adakala tidak mematuhinya. tetapi, fikirkanlah, peraturan itu adalah sebagai kawalan, dan bukannya halangan yang akan menyusahkan kita, sebaliknya membantu kita.

1 komen:

AiE bAhRi said...

peraturan manusia adalah berasaskan kepada peraturan Allah..

semuanya pada asas yang sama iaitu supaya ianya lebih teratur dan sempurna

 
Copyright (c) 2010 Towards Jannah. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes And Web Hosting Reviews.