Pages

Sunday, April 19, 2009

Kerana Dia maha mengetahui..

Assalamulaikum dan salam sejahtera, Mungkin, kita tidak persan, perkara yang berlaku yang seringkali kita katakan secara kebetulannya berlaku sebenarnya telah ditetapkan oleh Allah, kerana Dialah yang maha mengetahui, sepertimana, beberapa jam yang lepas, walaupon hanya sekadar fotostat, namun kesilapan yang berlaku telah menjimatkan RM 1 duit sahabatku. Mulanya aku agak risau kerana terkurang 1 set ketika fotostat, namun ia sebenarnya adalah sesuatu yang baik, kerana sahabatku itu telah memilikinya.

Dalam pada itu, kami berbual pula mengenai duit, sememangnya, kami semua adalah pelajar tajaan JPA, namun, itulah, walaupun mendapat duit yang banyak, namun ia tetap habis. Aku kehairanan melihat biliknya yang begitu kosong, tidak memili printer ataupon apa2 gadget yang canggih, namun masih kehabisan duit.

Ia sememangnya menghairankan, melihatkan rakan-rakan sekuliahku, mereka memiliki pelbagai barang yang boleh dilihat, begitu juga sahabatku di jurusan mekanikal, masih dapt dilihat, gitar letrik, altec lansing, dan ada yang baru membeli motor baru. Namun, mereka yang berada ji jurusan kejuruteraan awam ini agak memelikkan, dengan hanfon biasa, dan bilik yang hanya ada laptop, agak memelikkan, kemankah hilangnya wang yang banyak itu???

Namun, jawapannya, sememangnya habis untuk makan dan juga bersukaria. Jika diriku, masih dapat dilihat peralatan-peralatan membaiki komputer, prltn2 senaman, dan juga koleksi-koleksi bukuku yang cukup byk yang boleh menafsirkan ke manakah hilangnya duit-duitku. Namun dari perbincanganku dengan penasihat akademikku, sememangnya duit tidak pernah akan cukup.

Seiring dengan pertambahan duit, gaya hidup kita juga akan berubah, apa yang kita makan, pakai semuanya akan berubah. Oleh yang demikian, yang akan membuatkan kita sentiasa cukup adalah dengan bersyukur dengan apa yang kita ada. Mungkin ada yang mengatakan orang yang kedekut selalunya banyak duit, namun, tidak bolehla terlalu kedekut. Sebaik-baiknya adalah kesederhanaan. Begitu banyak kesilapanku, Seandainya masa boleh diputar kembali...

Namun, diriku masih adalah diriku, aku perlu dan mesti berubah untuk menjadi yang lebih baik dari masa ke semasa. Semoga aku mampu belajar dari setiap kesilapan yang aku telah lakukan dan ia hanya boleh berlaku jika aku sedar ia adalah suatu kesilapan. Buat sahabat-sahabatku, tegurlah jika aku melakukan kesilapan, kerana hanya anda semualah yang mampu melihat diriku dari perspektif yang berbeza dari diriku.

0 komen:

 
Copyright (c) 2010 Towards Jannah. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes And Web Hosting Reviews.