Pages

Wednesday, April 22, 2009

If it's never start, it will never happen

Assalamulaikum dan salam sejahtera..If it's never start, it will never happen, satu ungkapan yang pernah aku terfikir ketika aku selesai membaca biografi Tun Dr Mahathir. Namun, hari ini, kata-kata itu keluar pula dari salah seorang pensyarahku.

Seandainya kita masih berfikir sama dengan keadaan orang kebanyakan, dan masih banyak perasaan takut, pastinya kita tidak akan mampu untuk berubah. Dalam perbincanganku dengan beberapa orang pensyarah, majoriti dari mereka menyatakan bahawa pelajar-pelajar di UTM ini masih belum bersedia untuk meneruskan pembelajaran master secara kajian.

Namun bilakah baru kita akan bersedia.If it's never start, it will never happen, itu kata-kata dari seorang lagi pensyarah, jika kita merasakan yang kita cukup berdisplin, mempunyai keazaman yang tinggi, dan boleh bekerja bersendirian, teruskan, namun, pastinya ia agak sukar.

Melihatkan budaya pengurusan masa pada waktu ini, terasa ia seperti satu angan-angan sahaja. Mungkin sekiranya ada keyakinan yang cukup, kita mampu melakukannya. Namun, pasti ia agak sukar. Sesuatu yang berada dalam tahap perubahan pastinya agak sukar seperti satu molekul air yang ingin bertukar menjadi gas, pastinya ia memerlukan lebih banyak tenaga untuk bebas dari ikatan.

Walauapapun, ia bergantung pada diri kita, jika kita rasa mampu melakukannya, teruskan, kerana dalam peringkat perubahan, ia masih memerlukan orang yang berani untuk mencuba, jika tidak, ia pasti tidak akan berlaku.

0 komen:

 
Copyright (c) 2010 Towards Jannah. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes And Web Hosting Reviews.