Pages

Friday, April 17, 2009

Hari yang cukup indah

Assalamulaikum dan salam sejahtera, alhamdulillah, semalam, adalah satu hari yang terasa cukup indah, mungkin, seolah-olah nasib cukup menyebelahiku, setelah menghantar tugasan P.E.D, aku berbincang dengan penasihat akademikku, apakah jalan yang terbaik yang harus kuambil setelah tamat belajar ini. Lebih dicadangkan adalah menyambung ke peringkat master.

Walaubagaimanapun, ketika sedang berbincang, aku mendapat panggilan dari seorang engineer bertanyakan bila aku akan tamat belajar, dan memintaku menghantar resume. Walaubagaimanapun, Ia aalah syarikat kontraktor, penasiahat akademikku mencadangka hanya menerima jika mendapat gaji sekurang-kurangnya rm 2500 seandainya ingin bekerja dengan kontraktor.

Tapi dia lebih mencadangkan agar aku bekerja di consultant, dan tidak perlu kisah jika gaji yang diterima adalah rendah, kerana overtime sahaja adakala boleh mencecah 500. Selain itu, ia penting untuk menjadi registeres QS.

Namun, perbincanganku berkisar pula mengenai pekerja asing, dan nampaknya, mindaku lebih terbuka sekarang. Setelah itu, tiba-tiba datang seorang lagi penyarah, yang kemudian memintaku membaiki komputernya, dan dengan nasib yang cukup baik, pensyarah itu akan pergi ke kuantan pada sebelah petang untuk menghadiri kursus dan telah mengajakku menumpang keretanya untuk pulang ke kuantan.

Dalam perjalanan itu, banyak topik yang diperbincangkan, dan antaranya kenapa pekerja malaysia cukup diminati di bahagian timur tengah. Dikatakan adalah budaya bekerja yang bagus. Kemudian, aku terfikir, Mengenai pekerja asing yang begitu ramai di malaysia, mungkin kerana pemikiran kita yang membuatkan kerja-kerja buruh yang dianggap low class dan tidak sesuai untuk orang tempatan.

Mungkin, amat sukar untuk memperbetulkan tanggapan ini. Ia hanya mampu diperbetulakan jika kita semua kembali ke jalan Islam, iaitu, apa yang penting adalah rezeki yang halal dan berkat. Berkat itu yang sukar dicari, sebanyak manapun duit, jika tidak berkat, pasti tidak mencukupi, namun, dengan keberkatan, sesikit manapun, pasti akna mencukupi, selagi kita bersyukur.

Namun apa yang dapat dilihat, pekerja-pekerja asing ini kelihatan lebih setia dan amanah dalam melakukan kerja, mungkin kerana ia adalah suatu yang cukup berharga bagi mereka untuk mempunyai kerja walau hanya sebagai pengutip sampah, namun, jika tiada orang yang mengutip sampah, pastinya akan berbau yang pelbagai di kawasan perumahan. Hargailah setiap apa kerja yang dilakukan asalkan ia tidak menyusahkan orang lain.

0 komen:

 
Copyright (c) 2010 Towards Jannah. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes And Web Hosting Reviews.