Pages

Thursday, April 09, 2009

Indahnya hidup dalam ukhuwahfillah

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Agak lama entri tidak dikemaskini, masa yang terlalu terhad dan diriku yang seolah-olah baru keluar dari satu keserabutan akhirnya mampu mencari sedikit ruang masa.

Ukhuwahfillah, jalinan persahabatan kerana Allah, jika konsep ini diaplikasikan di dalam hidup kita, tidak kiah bersama-sama rakan-rakan sekelas, rakan-rakan sekerja dan mungkin juga dalam kejiranan. Sememangnya dalam Islam sendiri mementingkan hak-hak jiran.

Teringat pula hari semalam, dimana jiran-jiranku telah mengadakan barbeque secara gotong-royong, sejak petang lagi merek sibuk membuat persiapan. Anak-anak kecil pula, begitu gembira berkejaran sesama mereka. Sungguh indah suasana kejiranan seperti ini,agak sukar untuk dilihat, dimana kebanyakan perumahan yang agak baru menyaksikan jiran yang tidak mengenali antara satu sama lain, sungguh aku beresyukur melihat keadaan ini.

Pada waktu malam pula, ia bertambah meriah. Walaubagaimanapun, aku hanya menyertainya selepas pulang dari solat hajat di UTM. Dengan abangku dan jiran-jiran yang lain sudah kekenyakan, aku yang baru sahaja pulang, memulakan langkah. Dengan seekor pari, 20 ekor udang, 8 otak-otak, 4 ketul ayam, cukup mengenyangkanku.

Namun, satu rekod baru tercipta buat diriku, satu lg halangan dalam diri telah mampu aku runtuhkan, Nampaknya aku telah berjaya untuk mencuba memakan beberapa jenis buah-buahan, yang mana sebelum ini, aku hanya memakan pisang. Mungkin, langkah pertama yang telah berlaku pada minggu lepas, telah berjaya merubah sedikit diriku.
Terima kasih diucapkan buat sahabat yang telah membantu diriku...

0 komen:

 
Copyright (c) 2010 Towards Jannah. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes And Web Hosting Reviews.