Pages

Thursday, August 18, 2011

Bukan siapa kita, tetapi bagaimana kita...



Melihat kepada kehidupan para petani, membuatkan diriku semakin sedar, bahawa untuk merasa bahagia, apa yang paling penting adalah rasa syukur dengan kurniaan Allah. Bersyukur bukan bermakna cukup sekadar dengan apa yang ada,tanpa perasaan ingin maju kehadapan, tetapi merasa cukup dengan apa yang ada, dan sentiasa cuba untuk menambah usaha untuk beroleh pendapatan yang lebih tinggi.

Apa yang pasti, petani-petani tersebut sanggup mengeluarkan modal sendiri, bagi meningkatkan teknologi yang ada, bukan apa yang ada tidak mencukupi, namun bagi menarik generasi pelapis. Mereka bekerja bukan sekadar untuk diri mereka sendiri, tetapi kerana ingin memberi, meningalkan sesuatu buat generasi yang seterusnya.

Jika dilihat persepsi masyarakat, pertanian bukanlah sesuatu yang dipandang tingi, terutama ia memerlukan fizikal yang agak kuat. Bagi memetik buah kelapa sawit, ia memerlukan kekuatan tangan untuk memegang cok (galah), untuk menoreh geah pula, seseorang perlu mula menireh seawal jam 4 pagi, dan bagi sesetengah tanaman yang lain pula, mendapatkan hasil adalah mudah, namun, penjagaan pokok pula menjadi sukar.

Namun, jika kita ingin berubah menjadi sebuah negara maju, persepsi tersebut perlu diubah. Seorang petani tidak semestinya hanya seorang yang mempunyai sijil setakat SPM, tetapi juga boleh terdiri dari seorang yang memiliki ijazah. Seseorang yang mempunyai ijazah biotelogi, boleh menambahbaik benih-benih sedia ada, seorang jurutera boleh mencipta peralatan baru yang mempercepatkan kerja, dan, sekiranya mereka yang mempunyai ilmu yang tinggi ini menjadi petani, mereka pastinya mampu mengenalpasti masalah di peringkat akar umbi, dan menyelesaikan masalah tersebut.

Oleh yang demikian, apa yang penting, "mindset" masyarakat perlu diubah, dari hanya memikirkan seorang yang berjaya akan bekerja di ruang pejabat yang berhawa dingin. Walau apa yang kita lakukan, pasti akan ade kelebihan dan kekurangan. Seorang petani pastinya mempunyai fizikal yang lebih kuat dan sihat berbanding dengan mereka yang bekerja di pejabat.

Perkara paling utama, adalah niat, walauapapun yang kita lakukan, biarlah ia menjadi suatu ibadah. Ia bukan siapa kita, seorang petani, seoaramg doktor, seorang jurutera, tetapi, seberapa ikhlas kita bekerja, bagaimana kita berfikir ketika melakukan kerja, apakah matlamat kerja kita, wang, keredhaan Allah, atau apa sahaja yang menjadi matlamat kita. Selagi ada usaha, pastinya ada rezeki yang menanti.

Tuesday, August 09, 2011

Muhasabah diri : suatu titik perubahan..


Tahun 2011, tahun ini seolah-olah memberikan sesuatu yang begitu berbeza bagiku, satu perjalanan hidup yang begitu tersusun, terratur dalam membuatku sedar kesilapan-kesilapanku. Dari kursus ke kursus, dari seminar ke seminar, dari forum ke forum, dan dari tazkirah ke tazkirah di mana tergerak hatiku untuk menyertai majlis-majlis ilmu tersebut.

Setiap satunya, menyedarkan aku akan kesilapanku. Betapa ilmu yang dipunyaiku hanyalah ibarat pohon yang tidak berbuah, dan akhirnya layu begitu sahaja, yang tinggal, hayalah sekadar riak, seolah-olah aku telah mempunyai kesemua ilmu tersebut. Sedangan,pada hakikatnya, aku hanyalah seseorang yang kekurangan ilmu, bukan kerana tidak mempunyainya, tetapi hilang kerana tidak mengamalkannya.

Selesai sahaja bersahur di pagi 8 ramadan, terdetik di hatiku untuk mengambil sebuah buku yang telah aku baca setahun yang lepas, dan melihatkan tanda yang berada di dalamnya, aku gagal menghabiskan bab terakhir buku tersebut. Langkah ke-7 dalam memperkasakan diri bagi menjadi mukmin professional, iaitu mati. Tiba-tiba tersedar aku, itulah bahagian yang seringkali aku tinggalkan ketika embaca, sedar tak sedar, rupa-rupanya telah lama penyakit Al wahan bersarang di hatiku, betapa aku cintakan dunia dan takutkan mati.

Ya Allah, dengan rahmat-Mu di bulan yang mulia ini, betapa bersyukurnya aku dengan hidayah-Mu Ya Allah. Betapa terlalu banyak kesilapan yang aku lakukan, Ya Allah, kurniakanlah kepadaku kekuatan istiqamah,agar aku mampu berubah menjadi yang lebih baik dan juga agar aku mampu mencari malam yang lebih baik dari seribu bulan di bulan yang mulia ini Ya Allah.

Saturday, August 06, 2011

Coretan hati




Adakala, sebagai manusia,kita terlalu sombong dan angkuh, terlupa kepada Pencipta kita. Sesungguhnya Allah Maha Pemurah namun, kita terlalu sombong untuk meminta. Kita sering mengejar nikmat dunia sehinga terlupa bahawa dunia hanyalah sekdar sebuah persinggahan.

Dan aku hanyalah seorang insan yang lemah, yang punya banyak kelemahan, sesungguhnya dosa-dosaku ibarat titisan air di lauatan.Aku lemah berseorangan, meniti kehidupan ini, dan aku terlalu lemah bersendirian.

Ya Allah, sesungguhnya betapa aku bersyukur, dalam kehidupan sebagai seorang remaja, aku dikurniakan sahabat-sahabat yang terbaik. Seseungguhnya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : Seseorang itu mengikut agama (cara hidup) sahabatnya. Oleh kerana itu, hendaklah seseorang kamu melihat terlebih dahulu siapakah yng patut dijadikan sahabat, (Hadis Riwayat Abu Daud dan Tarmizi dan Baihaqi)

Namun, masa kian berlalu, dan setiap dari kita akan mempunyai haluan masing-masing. Dalam menempuh alam pekerjaan, ia menjadi semakin sukar. Untuk mencari sahabat-sahabat yang terbaik, yang sentiasa ingat mengingatkan kita kepada akhirat.

Pabila usia semakin menempuh alam dewasa, jauh di sudut hati, ingin memiliki seorang teman hidup. Pabila melihat sahabat paling karibku telah pun memasuki alam perkahwinan, sentiasa aku berdoa, agar dikurniakan seseorang yang terbaik buat diriku,yang akan sentiasa berada di sisiku, sentiasa mengingatkanku bahawa dunia ini hanya sementara.

Ya Allah, Ya Wajid, telah Engkau pertemukan aku dengan seorang insan yang terbaik pada pandanganku, dan aku memohon kepadamu Ya Allah, seandainya dia adalah yang terbaik buatku, satukanlah kami dengan rahmat-Mu . Sesunggguhnya aku hanyalah seorang hamba yang begitu kerdil di sisi-Mu, Ya Allah.
 
Copyright (c) 2010 Towards Jannah. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes And Web Hosting Reviews.