Pages

Friday, March 26, 2010

Believe in me..



Assalamulaikum dan salam sejahtera, ya, percayalah kepadaku, pasti aku akan cuba yang terbaik, sebagai satu permulaan buat entri kali ini. Niat di hati, tidak ingin menulis sehingga tamat peperiksaan, namun ilham yang datang, membuatkan diriku terus menulis.

Dalam perbualanku dengan seorang rakan dan juga seorang rakan baru petang tadi, satu dialog begitu menyentuh perasaanku "beri sahaja kepada dia, dan percaya, aku kalau rosak, hantar je kat dia, dan insyaAllah, ok". Ya, kepercayaan yang diberi oleh seseorang terhadap kita adalah amanah, dan seharusnya kita berpegang kepada amanah itu.

Teringat pula kepada dua hari yang tiga hari yang lalu, aku berada dalam satu konflik, ya, suatu konflik yang menguji iman, yang menguji amanah. Begitu halus syaitan berbisik, membawa diriku, sedikit demi sedikit agar mengambil sesuatu yang bukan milikku.

Ini bukan kisah yang menarik, hanya cerita biasa seorang pelajar yang mencari rezeki. Petang itu, abngku membawa pulang sebuah laptop, atau lebih tepat lagi, tablet pc, dengan pesanan, untuk mengambil hard disk , sahaja, kerana laptop itu sdah rosak, dan perjanjiannya adalah, bahagian lain akan ditinggalkan kepadaku, dan aku akan memberi casing harddisk secara percuma. Laptop itu dihantar kepadaku tanpa bateri dan adaptor kerana tuan empunyanya dengan yakinnya menganggap latop itu sudah rosak.

Namun, seperti biasa, aku tidak akan terus menyentuh hardware,aku akan melihat dulu, apakah kerosakannya. Ujian pertama yang aku lakukan, memang ia tidak mampu dihidupkan; ujian kedua, hidup, mungkin menpunyai masalah dengan sistem operasi, dan kali ketiga, ia hidup tanpa sebarang masalah. Ya, sudah beberapa kali situasi seperti ini berlaku, cuma yang berbeza, sebelum ini, ia dihantar untuk diperbaiki, namun kali ini tidak.

Satu konflik berlaku dalam diriku, selama ini, sepanjang perniagaan ini berjalan, adalah dengan motif untuk membantu, namun, dalam situasi seperti ini, syaitan membisikkan agar aku melakukan seperti apa yang telah dipersetujui pada asalnya, namun, perasaan bersalah muncul, aku bertanya pendapat kepada seorang rakan dan dia mencadangkan agar aku bertanya kembali dengan tuan empunya laptop tersebut. Dan ternyata, tuan empunya laptop tersebut ingin kembali laptop tersebut.

Dan untuk kali ini, aku masih terselamat dari mengambil hak orang lain, walaupun dia telah menganggapnya sebagai rosak, namun, masih menjadi tanggungjawabku, sebagai seseorang yang mempunyai pengetahuan untuk memastikannya.Dan, Alhamdulillah, aku masih seorang yang mampu memegang amanah.

Tuesday, March 23, 2010

Just take it simple..



Assalamulaikum and salam sejahtera.. some,when we are "highly educated", we want to solve problem in a systematic and complex ways even for something that do not had to. Some of the thing, can be solve in a really simple way that can save time, money and also manpower.

So, when doing something, just thing for the simples way that is needed to solve the problem. now, I want to share with you a few story..

1. When NASA began launching astronauts into space, they found out
thatthe astronauts' pens wouldn't work at zero gravity (ink wouldn't
flow down to the writing surface). It took them one decade and $12 million to
solve this problem. They developed a pen that worked at zero gravity, upside
down, underwater, on practically any surface including crystal, and at
temperatures ranging from below freezing to over 300 degrees C.

And what did the Russians do? The Russians used a pencil.


2. One of the most memorable case studies on Japanese management
techniques was the case of the empty soap box, which occurred in one of
Japan's biggest cosmetics companies. The company received a complaint
that a consumer had bought a soap box that was empty. Immediately the
authorities isolated the problem to the assembly line, which transported
all the packaged boxes of soap to the delivery department. For some
reason, one soap box went through the assembly line empty. Management asked its
engineers to solve the problem. Post-haste, the engineers worked hard to
devise an X-ray machine with high-resolution monitors manned by two
people to watch all the soap boxes that passed through the line, to make sure
they were not empty. No doubt, they worked hard and they worked fast but they
spent whoopee amount of time and money to do so.

But when a rank-and-file employee in a small company was posed with the
same problem, he did not get into the complications of X-rays, etc but
instead came out with another solution. He bought a strong industrial
electric fan and pointed it at the assembly line. He switched the fan
on, and as each soap box passed the fan, it simply blew the empty boxes out
of the line.


3. A 50 feet long trailer having 48" wheels got stuck while entering
a midtown tunnel in New York because it was approximately 2.5 feet taller
than the height of the tunnel. The fire department and the state
department of transportation spent the whole day searching for a solution, to no
avail.

Then a child, aged about 9 years, asked his father, "Why can't they
take out the air from the tyre tubes? The height will automatically come
down."

_______________________________________________________

Moral:
Always look for simple solutions.
And learn to focus on solutions, not on problems.

If you look at what you do not have in life, you don't have anything.
If you look at what you have in life, you have everything.

Snail Motivation

When someone tells you that you can't do something...



Look around...



Consider all options...



Then GO for it!



Use all the things God gave you!



Be creative!



In the end, you will succeed and prove them wrong!



Always remember



"Nothing is impossible, if your heart is willing"

Monday, March 22, 2010

Tips belajar~



Assalamulaikum dan salam sejahtera, sampena musim peperiksaan di IPT sekarang, saya ingin berkongsi beberapa tis belajar yang bagi saya cukup berkesan, kerana saya telah mengamalkannya sejak dari sekolah lagi, dan ternyata teknik ini memang berkesan

Cara terbaik untuk belajar adalah secara berkumpulan, kumpulan itu mestilah tidak terlalu kecil dan tidak terlalu besar iaitu sekitar 3-5 orang, sebaik-baiknya 4 orang, jika terlalu sedikit, akan kurang pendapat dalam perbincangan, dan jika terlalu ramai, pasi akan beralih topik, dan menjadi sia-sia.

Kemudian,ahli yang dipilih, ahli yang dipilih dalam kumpulan mesti mempunyai matlamat yang sama iaitu cemerlang dalam peperiksaan. Kita tidak mahu ahli yang ada di dalam kumpulan untuk mencukupkan bilangan. Ahli mesti mempunyai matlamat yang jelas dan bukan hanya kerana ia sahabat karib sahaja. Dikhuatiri jika ahli seumpama
ini ada, ia akan menyebabkan kumpulan kita tidak akan mencapai matlamatnya.


Setiap ahli perlu diberi tanggungjawab. Jika kita menjadi ahli dalam kumpulan tersebut, kita mesti mempunyai satu tanggungjawab yang mesti dipegang. Ini membolehkan kita mengambil berat dan merasakan bahawa kita mempunyai peranan di dalam kumpulan.


Setiap seorang ahli mesti mengusai satu tajuk, sebelum perbincangan sebenar bermula, bahagikan dahulu tajuk-tajuk yang berkaitan kepada ahli kumpulan, Apabila kita telah menyediakan ahli dengan setiap tajuk, kita mestilah juga memastikan bahawa kita bersedia dengan tajuk tersebut.Ini sangat penting kerana jika kita telah bersedia maka persoalan yang timbul hasil kemusykilan dari ahli yang lain dapat kita jelaskan. Sebaik-baiknya, setiap ahli menyediakan satu nota ringkas dari tajuk-tajuk yang perlu dikuasai.


Tambahan dari itu, kita juga mesti berbincang dengan pensyarah, bagi tajuk-tajuk yang tidak dapat difahami. Sebelum atau dalam melaksanakan teknik belajar secara berkumpulan ini, sila pastikan kalau-kalau ada perkara yang tidak faham tentang topik yang dipertanggungjawabkan. Jika ada, berbincanglah dengan pensyarah Ini bertujuan untuk kita lebih mendalami tentang topik tersebut dan tidak menyampaikan ilmu yang salah.


Penglibatan semua ahli akan membawa implikasi yang besar. Berikan penumpuan yang
sewajarnya kepada ahli yang sedang membentang. janganlah ada dia antara kita semasa ahli sedang membentang, kita tidak memberikan perhatian. Andaikan apabila kita
sedang bercakap, ada orang yang tidak memberi perhatian kepada kita. Bagaimanakah
perasaan kita ketika itu? Sudah tentu kita merasai kita tidak dihargai, justeru itu berikan sepenuh-penuh penumpuan semasa rakan sedang membentang dalam kumpulan. Pengormatan dan kesediaan mendengar pembentangan ahli lain merupakan seni dalam aktiviti belajar berkumpulan ini.


Kumpulan yang dinamik dan berkembang adalah kumpulan yang wujudnya perbincangan dan soal jawab. Semakin banyak perkara yan relevan dibincangkan semakin bertambah dinamik kumpulan itu. Ahli kumpulan bukan sahaja mendengar kumpulan lain membentang semata-mata , tetapi sentiasa bersoal jawab atas perkara yang menimbulkan ketidak fahaman. ini sebenarnya membuka minda kita agar lebih memberikan penelitian atas isu dan tajuk yang dibincangkan. Ini menjadikan kita individu yang kritikal dan analitikal dalam membincangkan tajuk tersebut. Minda yang kritikal dan analitikal merupakan minda yang cemerlang. Galakkan diri bertanya hal-hal yang berkaitan yang tidak difahami atau bercanggah dengan pemahaman kita.


Yang terakhir, adalah mengenai pengagihan nota, sebaik-baiknya dalam perbincangan/pembentangan ahli kumpulan, setiap ahli yang lain perlu membuat nota sendiri mengikut cara pemahaman mereka, namun, jika masa kurang mengizinkan, kumpul nota-nota ringkas yang telah disediakan setiap ahli dan fotostat sahaja..

Secara ringkasnya belajar berkumpulan banyak membantu pelajar menguasai
sesuatu mata pelajaran jika dilaksanakan dengan betul.


K = Kerjasama diperlukan
U = Untuk semua ahli
M = Mesra menjadi faktor penting
P = Prihatin kepada setiap ahli
U = Ulangkaji terlebih dahulu
L = Laksanakan sebaik mungkin
A = Anggapan antara ahli mestilah positif
N = Natijah cemerlang diperolehi

Kombinasi huruf-huruf di atas diharapkan memberikan celik akal kepada kita
untuk melaksanakan teknik ini sebaik mungkin.

Thursday, March 18, 2010

kebetulan?



Assalamulaikum dan salam sejahtera.. Pernahkah sesuatu kebetulan terjadi kepada anda? pasti pernah bukan.. kebiasaannya sesuatu yang kita katakan sebagai kebetulan adalah perkara yang membawa kebaikan.,

Teringat kembali peristiwa dua hari yang lepas, saya telah pergi mencetak beberapa keping borang permohohan bagi jawatan di UMP, pada satu helaian itu, saya telah tertekan cetak dua kali, apabila membayar, baru terperasan, dalam hati terasa begitu membazir, bukan apa, sehelai 30 sen, namun, apakan daya, dah tercetak, kenelah bayar.

Pulang ke rumah, masa untuk melengkapkan borang tersebut, dan pada saat ingin mengisi kad jawapan(yang mana tercetak dua kali tadi) setitis air tertumpah ke atasnya, dan tulisan menjadi kembang. Saat itu, betapa bersyukurnya rasa kerana terlebih cetak di kafe siber tadi.

Dan semalam, ketika menghantar borang tersebut(terpaksa hantar by hand, sebab tarikh tutup minggu ni), apabila masuk sahaja ke dalam UMP, terasa seolah-olah tersesat, tiada arah tujuan. Lalu telefon bimbit pun dicapai, dan nama rakan yang belajar di sana dicari, namun hampa"nombor yang anda dial, tiada dalam perkhidmatan"

Kuteruskan jua melangkah, setelah dalam 30 meter kaki melangkah, terlihat rakanku yang ingin kuhubungi itu keluar dari bangunan yang bertulis Pusat Kesihatan, aku pun berfikir, betulkah itu rakanku, aku pun menghampirinya, dan dia menegurku, ya, sememangnya dia. Mujur, kalau tak, tak tahu la berapa lama perlu berada kat UMP nak mencari bangunan pejabat pendaftar.

Mujur,dalam ramai-ramai orang yang berada di UMP itu, aku telah tersermpak dengan rakanku, suatu kebetulan, namun, dua kebetulan dalam masa dua hari, dan saya yakin, setiap apa yang berlaku, telah ditetapkan Allah, Dia yang Maha Mengetahui setiap apa yang dilakukan hamba-hambaNya, dan mengetahui apa yang terbaik buat mereka, selagi kita bersyukur, dan menerima takdir yang telah ditetapkan.

Tuesday, March 16, 2010

Thinks.. outside the box



Assalamulaikum dan salam sejahtera, berfikir di luar kotak.. sesuatu yang biasa kita dengar, selalu cuba ditambil di kem-kem motivasi, temuduga, dan contoh-contoh soalan soalan yang kerap muncul:-

Anda sedang membawa kereta anda. Seperti biasa, pada masa tersebut anda masih lagi bujang.Oleh itu, kereta anda hanya mempunyai dua tempat duduk sahaja.Biasalah kereta sport.

Waktu tersebut hujan turun dengan lebat dan kilat saling sabung-menyabung. Anda melalui satu perhentian bas di mana di situ anda ternampak tiga orang sedang menunggu bas.Orang tersebut adalah:

1.Seorang perempuan tua yang sedang sakit tenat dan perlu dihantar kepada hospital secepat mungkin.

2.Seorang lelaki tua yang pernah menyelamatkan nyawa anda.

3.Seorang perempuan muda yang merupakan gadis/lelaki impian anda yang selama ini anda tercari-cari.

Apakah anda lakukan? Fikir betul-betul.

5
4
3
2
1



Anda memilih perempuan tua kerana perempuan tua itu sakit.
Anda memilih lelaki tua kerana lelaki tersebut pernah menyelamatkan nyawa anda.
Ataupun anda memilih gadis/lelaki idaman anda kerana jarang anda menemuinya.

dan jawapan outside the box yang muncul..

Dia akan memberi kunci keretanya kepada lelaki tua, supaya dia dapat membawa perempuan tua yang sakit ke hospital. Manakala pula dia akan menunggu di situ bersama-sama dengan gadis idaman dia.

Tetapi apa yang ingin diceritakan di sini, bukan sahaja itu, namun apa yang berlaku dalam kehidupan seharian. Seperti biasa, saya melakukan kerja-kerja membaiki komputer secara sambilan, dan dalam banyak-banyak komputer ni(desktop) alkisahnya, sudah siap dibaiki, ditukar motherboard dan power supply, setelah siap segala-galanya, komputer itu pon dihantar kepaa tuannya, setelah setengah jam berlalu, munculah satu mesej.

" komputer tadi tu asal xley on", saya yang tengah kuliah, terasa agak pelik, dan bertanyakan simtom-simtomnya, dan dengan yakinnya membuat kesimpulan, masalah dengan power supply, tamat saja kuliah, saya bergegas ke sana, melihat,, dan mencabut kembali power supply untuk ditukar. Sampai ke kedai, power supply itu diuji tiada masalah, terasa agakk pelik.

Dan setelah dipasang semula, masih, tidak dapat dihidupkan, on dalam 10 saat, terpadam balik, dan dengan yakinnya, merasakan masalah power. Di situlah kotak pemikiran saya pada ketika itu, setelah hampir sejam masa berlalu, dan masih tidak berjaya, akhirnya, sebelum berputus asa, barulah melihat masalah-masalah lain, rupa-rupanya, 2 dari 4 kaki heatsink processor longgar.

Mujur pada ketika itu terfikir untuk melihat perkara-perkara lain( outside the box that i've created)kalau x, tak sampailah lagi ke kuantan pada waktu ini, kerana masih belum siap membaiki komputer tersebut. Begitulah juga dalam apa-apa perkara sekalipun yang kita lakukan, think outside the box tidak kiralah untuk bekerja, belajar.

kadangkala, kita harus berfikir di luar kotak apabila memilih, terutama sesuatu untuk masa depan, di antara minat, peluang yang ada, perlu diseimbangkan, adakala, sememangnya kita perlu membuat pilihan, namun, apabila kita berfikir di luar kotak, mungkin, pilihan kita akan menjadi, memilih kedua-duanya kerana kita boleh belajar sesuatu yang peluang kerjayanya adalah begitu cerah, jelas kelihatan dan pada masa yang sama, kita masih boleh belajar apa yang kita minati secara informal..kerana minat.. mampu mendatangkan semangat yang luar biasa, dan dengan kecanggihan teknologi zaman sekarang, nothing is impossible unless it is not logic..

Saturday, March 13, 2010

Tangguh~-......



Assalamualaikum dan salam sejahtera.. bertangguh.. adakah anda seorang yang suka bertangguh? Rasanya jawapannya adalah ya, sama seperti saya. Telah beberapa tahun berlalu dengan azam untuk membuang sikap suka bertangguh, namun, dengan keadaan sekeliling, rakan-rakan, dan elbagai factor yang melalaikan, saya masih juga suka bertangguh. Bagaimana untuk membuang sikap suka bertangguh?

“Tangguhkan sesuatu perkara yang patut dilakukan hari ini kepada hari esok sekiranya anda sanggup untuk meninggalkan dunia ini dengan membiarkan ia tidak diselesaikan.” – Pablo Picasso

Kata-kata motivasi yang sungguh tajam pada saya. Anda sanggup? Kata-kata sinis yang memberikan kesedaran pada kita perlunya menyelesaikan kerja atau amanah secepat yang mungkin. Ramai di antara kita suka bertangguh kerja bukan? Kerja hari ini ditangguh sehingga esok, kerja esok ditangguh lagi sehingga lusa, kerja minggu ini ditangguh minggu depan.

Alamatnya kerja menimbun banyaknya. Tekanan kerja mula terasa. Hanya kerana kita yang tidak menyelesaikannya ketika sedikit. Sekalipun kata-kata ini dari Picasso tetapi Islam terlebih dahulu mengajarkan kita tentang konsep seumpama ini. Fiqh al-awlawiyat adalah cara di mana kita mengutamakan apa yang penting dan Surah Al-Asr sebagai pengajaran kepada masa yang digunakan dengan betul.
Hayatilah masa dengan sebaik mungkin:

Surah Al-Asr
By Al-’Asr (the time).Verily! Man is in loss,Except those who believe (in Islamic Monotheism) and do righteous good deeds, and recommend one another to the truth (i.e. order one another to perform all kinds of good deeds (Al-Ma’rûf)which Allah has ordained, and abstain from all kinds of sins and evil deeds (Al-Munkar)which Allâh has forbidden), and recommend one another to patience (for the sufferings, harms, and injuries which one may encounter in Allâh’s Cause during preaching His religion of Islâmic Monotheism or Jihad)


Dan disini juga, ingin saya kongsikan bersama doa untuk mengurangkan sikap bertangguh

Monday, March 08, 2010

Mengantuk?!!!



Assalamualaikum dan salam sejahtera, ramai orang mengantuk apabila berada dalam bilik kuliah. Saya yakin kebanyakan mereka tidak berniat pun untuk tidur, cuma.. entah la..kita memang senang terlelap dalam bilik kuliah. Proses ini dipercepatkan lagi sekiranya subjek yang di ajar susah difahami dan membosankan.

Bagaimana untuk mengelakkan kejadian ini berlaku? Saya sebenarnya tidak layak langsung nak cakap bab ni, sebab saya selalu jugak tertidur dalam kuliah. kebiasaannya, apabila datang ke kelas terus apabila sampai di johor dalam perjalanan dari pahang.

Berikut adalah sedikit tips untuk mengelakkan mengantuk:

1. Sila BELI GULA2/GULA2 GETAH dengan kuantiti yang mencukupi. bila lecture start jer,makansekaligus 2 biji gula getah serentak. Apabila mulut aktif mengunyah, kita akan susah nak ngantuk.Amalan ini saya telah dipraktikkan oleh rakan2 sekuliah, terutama yang lelaki dan ternyata agak berkesan

2. bawaklah SEBOTOL air masak. otak kita ni 80% air. Kita rasa ngantuk sebab oksigen kurang ke otak, walaupun hidung kita tak berhenti henti bernafas. bila minum air,bandalir badan kembali seimbang. Ini akan mengurangkan rasa mengantuk. Berapa ramai yang sanggup buat tips no 2 ni sila angkat tangan? tengok orang cina, rajinbawak air.orang melayu ni susah sangat. bajet macho/cantik la. dah..dah..jangan malu. Beli botol air yang cantik,letak dalam beg. OK?kalo yang rase sebotol x cukup, xpe, water cooler sentiasa sedia berkhidmat..

3. Bila ngantuk dalam kelas, selepas cuba menahannya tapi ternyata gagal, maka sila keluar dari bilik kuliah dengan serta merta!!bukan untuk balik umah atau tido, tapi untuk ke tandas dan basuh muka. InsyaAllah tak ngantuk dah lepas ni.


4. kalau ngantuk lagi setelah melakukan ketiga-tiga perkara di atas,suruh kawan sebelah urutkan bahu dan belakang. Tapi ingat,jangan sekali-kali urut leher atau belakang kepala kerana ini akan menyebabkan kawan anda tido lebih lena.

cukuplah 4 TIPS. dan sekarang kita lihat pula pandangan menurut Islam.

Menguap merupakan ciri2 orang yang mengantuk. Sebenarnya ia merupakan gangguan syaitan yang menginginkan kita lalai dengan tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada kita. Maka di sini ingin saya kongsikan tips dari Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam untuk menangani gangguan syaitan ketika “MENGANTUK” yang menyerang melalui senjatanya “MENGUAP”.

HADIS TENTANG MENGUAP :

الْعُطَاسُ مِنَ اللّهِ , وَالتَّثَاؤُبُ مِنَ الشَّيْطَانِ , فَإِذَا تَثَاءَبَ أَحَدُكُمْ فَلْيَضَعْ يَدَهُ عَلَى فُيْهِ , وَإِذَا قَالَ : آهْ , آهْ , فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَضْحَكُ مِنْ جَوْقِهِ . وَإِنَّ اللّهَ عز جل يُحِبُّ الْعُطَاسَ , وَيَكْرَهُ التَّثَاؤُبَ

“Bersin itu dari Allah dan menguap itu dari syaitan. Jika salah seorang kalian menguap, maka tutuplah mulutnya dengan tangannya dan jika ia mengatakan `aaah… ‘ , maka syaitan tertawa di dalam perutnya. Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan membenci menguap.” (Hadis riwayat. At-Tirmidzi )

FAEDAH DARI HADIS:

1. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam memberitahu kita bahawa menguap berasal dari syaitan gangguan Syaitan.

2. Oleh itu, apabila kita menguap atau terasa hendak menguap :

a. Berusaha menahannya sedaya upaya.

Sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam :

“Apabila salah seorang dari kalian menguap dalam solatnya, hendaklah ia berusaha menahan menguapnya sedaya mampu kerana ia boleh menyebabkan syaitan masuk.” (Hadis riwayat. Muslim)

b. hendaklah kita menutup mulut (samada dengan tangan kiri atau kanan, depan atau belakang, kerana Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa sallam tidak menetapkan mana2 bahagian),

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda (maksudnya),

“Jika seseorang dari kalian menguap, maka tutuplah mulut dengan tangannya kerana sesungguhnya syaitan masuk (ke dalam mulut yang terbuka) .” (Hadis Riwayat Muslim)

c. Elak dari mengeluarkan bunyi ketika menguap. Seperti “Haaaaaah” Kerana apabila seseorang itu menguap sambil mengeluarkan bunyi, maka Syaitan akan ketawa.

d. Elakkan juga mengangkat suara ketika menguap.

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda (maksudnya),

“Menguap adalah dari Syaitan. Maka apabila seseorang dari kalian menguap, tahanlah (dari menguap) dengan sedaya upaya mungkin kerana sesungguhnya apabila seseorang itu menguap sambil berbunyi “Haaa” maka Syaitan akan mentertawakannya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Maka, apabila anda bebas dari gangguan syaitan, anda pasti dapat melaksanakan tanggungjawab anda dengan cemerlang….InsyaAllah.

Allahu a’lam.

Saturday, March 06, 2010

Sesuatu yang patut anda tahu..

Assalamulaikum dan salam sejahtera, pelajar perempuan lebih ramai dari pelajar lelaki di IPT, sesuatu yang semua tahu, apa alasannya? Bilangan perempuan lebih ramai dari lelaki.Tapi adakah benar kenyataan itu? Mari kita pastikan..

Menurut perangkaan United Nation pada tahun 2005,bagi setiap 100 orang lelaki, nisbah terbesar perempuan terhadap lelaki adalah 115 manakala yang terkecil 92 kecuali UAE yang mencatatkan bilangan 47. Apa maknanya, bilangan perempuan dan lelaki adalah HAMPIR SAMA. Apa pula situasi di Malaysia?



Di Malaysia, statistic terkini adalah pada tahun 2008 yang menujukkan jumlah penduduk seramai 27.7 juta. Dari jumlah itu, 14.1 juta adalah lelaki, dan 13.6 juta adalah wanita, jadi? LELAKI ADALAH LEBIH RAMAI DARI WANITA.



Cuba kita lihat pula, statistik pelajar di IPT pada tahun 2007, jumlah pelajar lelaki di IPTA dan IPTS adalah 327.6 ribu, manakala bagi pelajar perempuan, adalah seramai 421.2 ribu.




Dan cuba kita lihat pula bilangan penagih, apa jumlahnya?

Ya, dari statistic yang kita lihat, BILANGAN LELAKI ADALAH LEBIH RAMAI DARI PEREMPUAN DI MALAYSIA, tapi kemanakah hilangnya lelaki-lelaki ini di IPT? Mengapakah lebih ramai yang seolah-olah memilih untuk menjadi TUNGGUL dari menjadi UNGGUL. Isu terkini, pekerja wanita di sektor awam lebih ramai dari lelaki, mengapa, kerana mereka lebih cemerlang.

Walaubagaimanpun, mujurlah ketua-ketua jabatan dan yang berpangkat tinngi masih lagi lelaki, Lelaki seharusnya lebih berusaha untuk meningkatkan martabat mereka, apa akan jadi sekiranya wanita menjadi pemimpin? Rasullullah pernah bersabda ” Suatu kaum itu tidak akan bahagia apabila mereka menyerahkan kepemimpinan mereka kepada wanita”. " (HR. Bukhari no. 4425).

Oleh itu, wakai kaumku, marilah kita semua bangkit mencapai kecemerlangan,x kira samaada di dunia dan akhirat, cintailah ilmu dan tuntutlah ilmu sehingga ke liang lahad,kerana ilmulah yang bakal mengangkat martabat kita.

Friday, March 05, 2010

A strong perspective..



Assalamulaikum, just want to share with you a great story..

One day, the father of a very wealthy family took his son on a trip to the country with the express purpose of showing him how poor people live.
They spent a couple of days and nights on the farm of what would be considered a very poor family.
On their return from their trip, the father asked his son, 'How was the
trip?'
'It was great, Dad.'
'Did you see how poor people live?' the father asked.
'Oh yeah,' said the son.
'So, tell me, what did you learn from the trip?' asked the father
The son answered:
'I saw that we have one dog and they had four.
We have a pool that reaches to the middle of our garden and they have a creek that has no end.
We have imported lanterns in our garden and they have the stars at night.
Our patio reaches to the front yard and they have the whole horizon.
We have a small piece of land to live on and they have fields that go beyond our sight.
We have servants who serve us, but they serve others.
We buy our food, but they grow theirs.
We have walls around our property to protect us, they have friends to protect them.'
The boy's father was speechless.
Then his son added, 'Thanks Dad for showing me how poor we are.'
Isn't perspective a wonderful thing?
Makes you wonder what would happen if we all gave thanks for everything we have, instead of worrying about what we don't have.
Appreciate every single thing you have, especially your friends!
'Life is too short and friends are too few.'

Thursday, March 04, 2010

Ikhlas ... dalam menimba ilmu



Assalamulaikum daan salam sejahtera, ikhlas, sesuatu yang mudah diperkatakan, namun, hanya hati sendiri yang mampu menilainya. Dalam menuntut ilmu, adakah kita ikhlas? jika ikhlas, seharusnya kita belajar kerana ilmu itu, kerana segala ilmu itu datang dari Allah.

Tapi apa yang dapat dilihat sekarang, majoriti pelajr lebih banyak pelajar yang belajar demi mendapatkan segulung sijil atau ijazah. Cuba kita lihat, apabila tamat belajar, adakala, ape yang baru dipelajari pada sem terakhir, sudah dilupakan. Dan apabila memasuki alam pekerjaan, mereka belajar dari orang lain yang sudah berpengalaman, dimana MEREKA JUGA MUNGKIN MENGAMALKAN SESUATU YANG SALAH.

Teringat pula peristiwa di minggu lepas, Alhamdulillah, saya dan 2 orang rakan dapat berbincang untuk menyiapkan satu tugasan. Pada soalan terakhir, saya dengan tidak sengaja, mungkin telah meninggikan suara terhadap salah seorang rakan, kerana dia lansung tidak mengingati apa itu linear regression,. sesuatu yang asas, yang telah dipelajari zaman sekolah. Pada hari itu, dia mengaku tidak pernah mempelajarinya kerana mengambil aliran akaun, namun, apa yang pasti, sesuatu yang aku amat pasti, ia dipelajari dalam matematik moden yang wajib diambi semua pelajar.

Beberapa hari kemudian, sesudah membuat kembali soalan tersebut, barulah dia teringat bahawa dia pernah mempelajarinya. Ilmu, jika kita terasa terpaksa untuk mempelajarinya untuk lulus, maka, gak sukar untuk terbitnya ikhlas dalam menuntut ilmu itu, Walau sesukar manapon, selagi kita ikhlas, ia pasti boleh menimbulkan minat untuk kita mengetahuinya dengan lebih mendalam.

Teringat kata-kata seorang pensyarah "dahulu, semasa saya belajar sejarah semasa sekolah, saya memang tak minat, bosan, namun apabila mempelajari sejarah secara kritikal,(di peringkat sarjana muda dan sarjana) barulah sejarah itu terasa seronok), ya, paa saat ini, saya terasa ia adalah benar, dulu, undang-undang dan kontrak menjadi subjek yang paling membosankan, namun, pada saat ini, terasa seonok mempelajarinya. Oleh yang demikian, kita seharusnya ikhlas dalam menuntut ilmu.

Rasulullah S.A.W. pernah bersabda yang bermaksud

“Barang siapa menuntut ilmu yang dipelajari hanya kerana Allah sedangkan ia tidak menuntutnya kecuali untuk mendapatkan mata benda dunia, ia tidak akan mendapat bau syurga pada hari kiamat.” (Hadis riwayat Ahmad, Abu Daud dan Ibnu Majah)

Tuesday, March 02, 2010

Pabila Aku Bersendirian..



Assalamualaikum dan salam sejahtera, sememangnya aku lebih kerap keluar bersendirian, ke mana pon, untuk makan, membeli-belah, atau apa saja. Namun, aku bukanlah kera sumbang yang tidak suka bergaul.

Aku lebih suka bersendirian atas beberapa sebab, iaiatu, lebih pantas(tidak banyak masa terbuang), barang-barang yang kubeli adalah berbeza dengan kawan-kawan yang lain( sukar untuk mencari seorang sahabat yang hobinya sama denganku), dan pelbagai perkara lagi..

Pabila aku bersendirian, cara berfikiranku berbeza, persekitaranku, kulihat berbeza dari biasa..Jika aku berada di tepi pantai.. dalam fikiranku sentiasa memuji kebesaran Allah,Ya , sememangnya dalam tiga perkara,yang apabila memandangnya sahaja, sudah cukup memberi pahala iaitu Al-Quran, Laut dan wajah Ibubapa, sememangnya Laut juga salah satu darinya.

Apabila berada di pasar raya, dalam fikiranku, melihat peluang, bagaimana backward and forward linkage sesuatu sistem ekonomi itu bermula, dan di situ, aku melibat betapa benarnya, 9/10 dari rezeki itu adalah dari perniagaan.

Apabila berada bersama rakan2, ia adalah lebih kepada perbualan kosong, untuk bergembira, namun, ia juga adalah penting untuk melepaskan tekanan, dari kesibukan bekerja/belajar, atau apa-apa jua sekalipun..
 
Copyright (c) 2010 Towards Jannah. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes And Web Hosting Reviews.