Pages

Saturday, February 27, 2010

Mari membaca..



Assalamualaikum dan salam sejahtera, "bangsa membaca, bangsa berjaya", sesuatu yang biasa kita dengar, namun sejauh manakah kita mempraktikkannya.Bila sebut membaca, lebih ramaiyang suka membaca komik dan majalah, sebut sahaja naruto, bleach, mastika, pasti ramai yang tahu, tetapi, apabila disebutkan buku ilmiah, meraka hanya mengetahui buku yang dijadikan text dalam pengajian.

Membaca komik dan majalah tidak salah, ia boleh dijadikan selingan. Seperti apa yang saya amalkan, buku-buku yang dibaca itu dipelbagaikan, seperti buku-buku motivasi, novel, buku-buku yang menyentuh keagamaan, majalah, komik, ilmiah dalam bidang yang saya ceburi sekarang, dan juga sedikit buku tentang teknologi yang ade sekarang. Segala genre itu, digilir-hilirkan agar tidak mencetuskan kebosanan.

Buat mereka yang baru ingin memulakan minat membaca, saya mencadangkan agar anda membaca buku motivasi dr.tuah, kerana ia lebih santai, bagi novel, yg plg menarik adalah trilogi bagaikan puteri( bagaikan puteri, cinta sang ratu, dan hijap sang pencinta, yang bakal disusuli satu lagi sambungan iaitu cinta sufi yang mungkin akan keluar pada bulan mei nanti) dan juga ketika cinta bertasbih yang bakal disusuli dari sujud ke sujud. Bagi genre keagamaan, rasanya, buat permulaan, adalah mencukupi dengan membaca majalah Solusi.

Solusi, satu majalah yang diterbitkan oleh telaga biru, ia mengupas pelbagai isu dari sudut Islam, satu majalah yang amat menarik, dan isu terbaru yang telah diterbitkan adalahj isu 17, namun, untuk mendapatkannya, kebiasaannya pada hujung minggu pertama setiap bulan. Bagi mereka yang berada di JB, adalaj lebih mudah untuk mendapatkannnya di Badan Cemerlang, dan bagi mereka yang berada di kuantan, adalah lebih mudah untuk mendapatkannya di darul ansar. Di kedai lain? ada tapi kebiasannya, tidak banyak dan mudah kehabisan..

Itu sahaja buat entri kali ini, rajin-rajinkanlah membaca agar menjadi orang berilmu, kerana ilmu itu adalah harta yang paling bernilai..

Friday, February 26, 2010

Khusyuk dalam solat..



Assalamulaikum dan salam sejahtera, entri kali ini adalah khusyuk dalam solat, khusuk dalam solat hanya dapat dinikmati dalam 3 keadaan serentak : solat awal waktu,solat di tempat azan dilaungkan dan solat secara berjemaah. Buat diriku, aku mengaku, solatku masih belum khusyuk lagi, masih jauh dari sempurna, tapi oleh kerana ini adalah nota ugama untuk diri aku sendiri, maka eloklah aku mengajar pada diri ini akan bagaimana nak khusyuk dalam solat.., setakat yang kutahu.. Mudah mudahan..

Ramai ustaz-ustaz dan tuan-tuan guru sering menekankan peri pentingnya kusyuk di dalam solat. Banyak cerita-cerita tentang betapa kusyuknya sahabat-sahabat nabi zaman dahulu. Saidina Ali kalau tak salah pernah diceritakan dipanah dan panah itu terlekat di salah satu anggota badannya. Oleh kerana kesakitan yang amat sangat, panah itu tidak dapat dikeluarkan dari badannya pada ketika biasa. Jadi, Saidina Ali bangun mengerjakan solat. Oleh kerana kusyuknya beliau dalam solatnya, anak panah tersebut telah berjaya dikeluarkan ketika dia sedang mengerjakan solat tersebut.

Adakah tahap sebegini boleh dicapai di zaman sebegini? Jauh di sudut hati, mungkin ada yang mengatakan cerita sebegini semacam mitos. Mana mungkin manusia mampu melakukan demikian. Akan tetapi, kita akur minda manusia mampu melakukan banyak perkara yang mustahil dan tak masuk akal, di zaman sekarang pun kita boleh melihatnya.
Teringat kembali peristiwa di 3 minggu yang lepas, ketika waktu aku ingin menunaikan solat zohor, semasa bewuduk, kakiku telah disengat lebah. Sememangnya terasa kesakitan yang menjalar, namun aku cuba teruskan juga untuk solat. Namun solatku memang sudah pasti tidak dapat mencapai kekusyukan seperti Saidina Ali, hanya disengat seekor lebah di kaki, aku telah mempercepatkan semua bacaanku secepat yang mungkin kerana tidak mampu menahan kesakitan.

Jadi, persoalannya, bagaimana nak khusuk dalam solat?

Baik, sekarang… kita pergi dulu pada darjat-darjat dalam solat.., semua betul.., Cuma nak periksa kita semua berada pada darjat yang mana satu..


* Orang yang bersolat kerana itu adalah perintah Allah, maka mereka telah menjadi orang yang berilmu…

* Orang yang bersolat kerana yakin dengan janji Allah, maka mereka telah mencapai makam Ihtisab,

* Orang yang bersolat kerana takut azab Allah, maka mereka telah menjadi orang yang bertakwa…

* Orang yang bersolat seolah-olah melihat Allah, maka mereka telah mencapai tahap Ehsan…

* Orang yang bersolat kerana bersyukur dengan nikmat Allah, maka mereka telah mencapai tahap yang tertinggi iaitu ikhlas…
Kenapa dikatakan orang yang bersolat kerana bersyukur dengan nikmat Allah, maka mereka telah mencapai tahap yang tertinggi?

Dalilnya adalah, apabila Aisyah r.aha menangis melihat kaki Nabi s.a.w bengkak-bengkak kerana lamanya solat, lantas beliau bertanya :“kenapa tuan solat sampai bengkak kaki, bukankah tuan tiada dosa?, Maka Nabi menjawab lebih kurang maksud:

“Aku ingin menjadi hamba yang bersyukur…”

Nabi SAW yang maksom sekalipun berkata sedemikian ,apatah lagi kita umatnya yang lalai dan melalaikan ni...sama-samalah kita memperbaiki mutu solat kita ..

Thursday, February 25, 2010

Maulidur Rasul




Assalamualaikum dan salam sejahtera, sampena sambutan Maulidur Rasul, saya ingin kongsikan bersama sejarah Maulidur Rasul secara umum yang sumbernya diambil dari jabatan mufti melaka.

Seperti kelaziman tahunan, umat Islam di Malaysia akan menyambut hari sempena keputraan Rasulullah saw pada 12 Rabiulawal setiap tahun.Umat Islam di Malaysia akan mengadakan berbagai aktiviti dalam acara sambutan Maulidur Rasul. Kerajaan Malaysia mengisyhtiharkan 12 Rabiulawal setiap tahun adalah cuti umum. Diantara acara-acara dalam sambutan Maulidur Rasul ialah Perarakan, Syarahan, Forum, Marhaban dan Jamuan di peringkat kampung sehinggalah ke peringkat kebangsaan.

Dalam menentukan tarikh kelahiran Rasulullah saw, ahli-ahli sejarah Islam berbeza pendapat. Pendapat pertama dan masyhur ialah Rasulullah saw lahir pada malam Isnin 12 Rabiulawal dalam Tahun Gajah sebelum subuh. Ini adalah pendapat Ibnu Ishaq yang dipetik oleh Ibnu Hisham dalam kitabnya yang terkenal, Sirah Ibnu Hisham. Dan pendapat yang kedua ialah pendapat yang mengatakan bahawa Rasulullah saw memang lahir pada malam Isnin, sebelum subuh Rabiulawal tahun Gajah tapi tarikh sebenarnya ialah pada 9 haribulan.

Diantara tokoh ulamak-ulamak yang sependapat mengatakan Rasulullah saw lahir pada 9 Rabiulawal ialah Yunus bin Yazid, Ibnu Hazam, Muhammad bin Musa Al-Khawarizmi dan Ibnu Taimiyyah. Dan diantara tokoh-tokoh falak moden yang membuat kajian semula tentang perbezaan pendapat ini ialah Mahmud Pasya seorang ahli falak Mesir dan Dr.(H) Hj. Kassim Bahali, Persatuan Falak Syarie Malaysia. Mereka menyatakan bahawa Rasulullah saw lahir pada 9 Rabiulawal. Ini adalah berdasarkan kepada Taqwim Qamariah tulen tanpa Nasi' dan dikebelakangkan 53 tahun dari tahun pertama Hijrah.

Didapati bulan kelahiran Rasulullah saw iaitu bulan Rabiulawal jatuh pada bulan April 571 M. Berdasarkan hitungan, Ijtimak berlaku pada 10 April 571M pada 8;21 UT. Menurut kaedah kebolehnampakan hilal, 1 Rabiulawal jatuh pada hari Ahad, 12 April 571M dan hari Isnin yang bertepatan adalah 9 Rabiulawal manakala 12 Rabiulawal jatuh pada hari Rabu.
Rasulullah s.a.w. telah dilahirkan di sini.

Dalil seterusnya yang mengatakan bahawa Rasulullah lahir pada 9 Rabiulawal ialah pada Isnin 9 Rabiulawal (20 April), fasa bulan adalah 64.4% dan bulan ghurub pada pukul 2:26 pagi. Apabila bulan ghurub awal maka langit ketika itu kelihatan cerah dengan bintang-bintang yang dapat dilihat lebih banyak kerana tiada gangguan cahaya bulan. Ini bertepatan dengan kisah kelahiran sewaktu dilahirkan Rasulullah saw bahawa sebelum subuh, langit adalah kelihatan sangat cerah dengan cahaya bintang-bintang yang bertaburan. Walau bagaimanapun, itu adalah pendapat individu tertentu dengan pengkajian mereka.

Moga ada pihak lain yang dapat membuat kajian lebih lanjut dalam menetapkan tarikh kelahiran Rasulullah saw. Kajian-kajian lanjut itu sebenarnya akan lebih memajukan lagi perkembangan ilmu Sejarah dan Falak. Malah tarikh-tarikh peristiwa penting Islam yang lain juga wajar dibuat hitungan semula. Kita umat Islam di alaf baru sekarang telah banyak melahirkan ahli-ahli Sejarah Moden, Falak / Astronomi dan ahli-ahli Sains yang lain yang pastinya akan mengembang dan menyumbang kepada penguasaan ilmu pengetahuan kepada pembangunan ummah, InsyaAllah.

Objektif diadakan sambutan Maulidur Rasul ialah untuk mengembalikan ingatan kita umat akhir zaman terhadap junjungan besar kita Muhammad Rasulullah saw. Dengan mengingatinya akan menambahkan lagi perasaan cinta kasih kepadanya serta mengenang, menghargai serta mengambil iktibar kisah suka duka perjuangannya. Walaupun sambutan Maulidur Rasul ini adalah satu adat sahaja tapi ia adalah adat yang bersifat ibadah dan wajar diteruskan, InsyaAllah.

Pelik.. tapi x mustahil..



Assalamulaikum dan salam sejahtera, pelik tapi x mustahil, entri ini adalah kesinambungan dari entri dari blog salah seorang rakanku,iaitu malu bertanya sesat jalan. Ya sememangnya jika kita tidak tahu, kita perlu bertanya, tanpa mengira sama ada tentang jalan, barang, ilmu atau apa sekalipun.

Kebiasaannya, pada situasi biasa, di tempat yang sepatutnya, orang tidak akan segan bertanya. tapi, adalah anda akan terfikir untuk bertanya adakah benang dijual di kedai gnting rambut? adakala tidak masuk akal apabila difikirkan, apabila, setelah ditanya, sememangnya kedai gunting rambut tersebut menjual benang, walau hanya satu warna sahaja, namun, tetap ada. Aku yang pada mulanya sedikit berasa segan apabila sahabatku itu bertanya soalan yang pada aku tidak kena pada tempatnya berasa cukup terkejut. Namun, ia tak mustahil..

Itu.. kes yang pertama.. bagi kes kedua.. di kedai makan.. pada suatu malam itu, lebih kurang 7 bulan yang lepas, aku ada memberikan beberapa borang kepada rakanku untuk dilengkapkan, dan, aku akan mengambilnya untuk dihantar pada keesokan harinya. setelah segala siap diisi, gambar perlu dilekatkan, namun tiada gam, kedai2runcit berhampiran, semua telah ditutup. Ya, jika dilihat pada jam, ia telah menunjukkan masa 10.30. Namun, sahabatku itu, pergi ke kaunter restoran itu, dan bertanyakan gam. aku dan 2 orang lg sahabatk yang berada di meja itu, berasa begitu terkejut, apabila, sahabatku itu datang semula ke meja dengan membawa gam. Terasa pelik, mengapa restoran menjual gam.. namun, setelah digunakan, sahabatku itu, memulangkan kembali gam itu, bukan dibeli, cuma dipinjam, tetapi, masih agak pelik untuk sebuah restoran meyimpan gam di kaunter.

Sekian sahaja entri buat kali ini, jadi, di saat anda teramat memerlukan sesuatu, jangan tkut untuk bertanya, kerana, adakala sesuatu yang tidak kita jangka mungkin terjadi. Orang yang kita fikir tidak dapat membantu kita mungkin dapat membantu kita dalam saat-saat yang genting.

Wednesday, February 24, 2010

Cari jodoh?




Assalamualaikum dan salam sejahtera, tiba-tiba, terfikir untuk menulis tentang jodoh, munkin disebabkan pertanyaan seoarang sahabat, dan satu pertanyaan yang telah aku terima bertalu-talu ketika majlis perkahwinan abangku pada tahun yang lepas, kerana aku adalah yang terakhir jika dikecualikan adikku yang baru belajar di darjah lima.

“Jodoh, Pertemuan.. , Ajal, Maut ditangan Tuhan..”

Satu ayat yang kerap kita dengar.. Bila bercakap tentang jodoh memanglah ianya ketentuan Tuhan tapi kita kenalah juga mencari. Kriteria-kriteria bagaimana yang dimahukan selain dari 4 prinsip yang Rasulullah saw dah berikan iaitu kecantikan, keturunan, kekayaan dan yang paling penting Agamanya. Ramai orang yang menambah lagi syarat-syarat dimana kononnya untuk lebih bersesuaian dengan selera mereka.

Adakalanya sebab yang mereka tak terima seseorang bukan kerana tak menepati 4 prinsip yang diatas tu tetapi oleh sebab ada kekurangan pada syarat-syarat tambahan. Kadangkala syarat-syarat tambahan tu kita nampak macam remeh sahaja. Contohnya ada wanita nakkan lelaki yang berkumis sebagai pasangan hidup dan ada pula lelaki yang tak suka wanita yang berkulit cerah. Lebih haru apabila syarat-syarat tambahan ni seolah-olah lebih diutamakan. Mereka-mereka ni dah bukan mencari jodoh tetapi mencari pasal!

Ada juga yang menjawab “Faktor-faktor tambahan seperti itu bukankah termasuk dalam kategori kecantikan. Cantik tu kan subjektif..” Mungkin boleh diterima alasan tu.. tetapi Rasulullah saw telah berikan kita kaedah terbaik untuk memilih, yang mana faktor Agama hendaklah diberi keutamaan. Perlu diingat kecantikkan rupa paras hanyalah bersifat sementara sahaja tetapi kecantikan peribadi yang lahir dari ketundukan kepada perintah agama itulah yang penting dalam menghidupkan kerukunan hidup berumahtangga. Kalau dah bersifat sementara bermakna ia tak kekal lama dan apabila tak kekal lama maka ia bersandar pada faktor yang rapuh. Oleh yang demikian, bila benih cinta cuba diletakkan pada faktor yang rapuh maka logiknya ia sukar untuk bertahan lama.

Peringatan ini untuk mereka-mereka yang terlalu cerewet memilih pasangan sehingga tiada satu pun yang berkenan di hati. Bagi sesetengah orang pula mereka memang memberi penekanan kepada soal agama dan langsung mengakui sukar untuk bertemu insan soleh atau solehah di zaman ini. Tak terkecuali mereka-mereka yang kurang mengamalkan ajaran islam tetapi jauh disudut hati tetap mahukan pasangan yang soleh atau solehah. Betulkah sukar nak temui insan sebegitu sekarang?

Bila difikirkan memanglah susah kalau nak menilai seseorang samada soleh/solehah atau tidak. Kalau yang perempuan, memanglah yang bertudung tu belum tentu solehah tetapi bila dah tak bertudung ternyata mereka melanggar salah satu suruhan Allah. Yang lelaki pula, apakah yang berketayap atau bersongkok itu satu jaminan mereka tu soleh. Tak jugakkan? Sememangnya jika asyik nak menilai iman seseorang sampai bila pun tak selesai. Jadi apa penyelesaiannya?

Beginilah.. dari sibuk menilai orang adalah lebih baik mereka-mereka ni menilai diri sendiri. Banyak perkara dalam dunia ni berkonsep “what you give you get back” jadi sebelum bertemu insan soleh/solehah tu ubah-ubahlah diri sendiri dahulu dengan banyak beramal soleh. Insya_Allah lelaki yang baik untuk wanita yang baik dan begitulah sebaliknya. Sekurang-kurangnya jika ditakdirkan bertemu jodoh dengan insan yang tak berapa soleh tu bolehlah mereka bimbing kerana tak semua yang kita nak tu Tuhan beri serta merta. Dia tahu apa yang terbaik buat kita, yang penting kita yang dekat dunia ni sentiasa laksanakan tanggungjawab sebagai hamba-Nya..

Doa, Usaha, Ikhtiar, Tawakkal, itulah yang perlu kita lakukan dalam proses untuk medapatkan sesuatu di dunia ini. Tidak cukuplah dengan hanya bertawakkal tapi seharusnya dimulakan dengan Doa, Usaha dan Ikhtiar, apa yang pasti, apabila tiba masa yang sesuai, dengan orang yang sesuai, sekiranya telah ditetapkan oleh Allah, maka terbinalah masjid itu.

Dan buat diriku, apa yang lebih perlu difikirkan sekarang adalah pilihan kerjaya buat masa hadapan, samaada ingin bekerja di dalam industri, atau menjadi ahli akademik, dan teruskan perniagaan dalam skala yang lebih besar.

Tuesday, February 23, 2010

Malu...



Assalamualaikum dan salam sejahtera.. malu.. apabila disebut tentang malu, pelbagai tanggapan akan keluar, walaubagaimanapun, malu adalah sebahagian dari iman, kerana dengan malu, ia mampu memelihara kehormatan dan harga diri seseorang.Namun, malu seringkali digunakan pada tempat yang salah.

Adakala pelik apabila melihat orang yang malu untuk melakukan sesuatu yang tidak salah, namun tidak segan silu untuk melakukan perkara yang salah. Dalam belajar, kita tidak sharusnya malu bertanya. cuma sebagai permulaan, entri ini ditujukan khas buat rakan-rakan ex-sksa kerana berjaya menghilangkan rasa malu untuk melakukan perkara yang tidak salah, iaitu.. membeli gula kapas..

dan kesinambungannya..muncullah bakal-bakal sasterawan dengan bahasa yang cukup puitis..lihatlah contoh-contoh ayat puitis mereka..

-aku 2nggu ari2 ketibaan gula2 kapas aku ngan karpet merah..ditemani en.mamat sbgai saksi....tp x kungjung tiba..cewah

-penantian tu satu penyeksaan tau

-bkan niat ku utk memungkiri janji..namun,dugaan itu datang jua..teramat payah utk ku tunaikn hasratmu...apekan daya..kite hanye mampu mrancang...Tuhan jua yg menentukan...ianya bkan sekadar janji2 manisku

-sesungguhnya aku menanti gula2 kapas itun dgan pnuh kesabran dan hati yg tabah..namun hampa jua

-kenaangan indahku bersama gula2 kapasmu.

-kerana gula2 kapas hidupku berduka..kerana gula2 kapas hidupku tidak ceria


memang hebat, ayat2 mereka.. tp, sesuatu yang lebih hebat..
gula kapas yg dijual di johor ini.. diimport dari sungai petani, kedah.. setelah melalui perjalanan dari utara.. ke selatan..

Monday, February 22, 2010

Sebuah jam itu..



Assalamulaikum dan salam sejahtera, entri kali ini adalah mengenai perubahan. Senang untuk kita menyebutkan tentang perubahan, untuk berubah. Tapi, untuk melakukan perubahan, ia tidaklah semudah yang diperkatakan. Ramai orang mampu mengatakan tentang perubahan, namun, berapa ramaikah yang mampu melaksanakannya.

Cuba kita ambil contoh yang paling mudah, iaitu yang berlaku d rumahku. Sebulan yang lepas, aku telah mengalihkan jam dari berada di dinding tepi( di atas tiang antara 2 pintu bilik) ke dinding yang berada di bahagian hadapan( lebih kurang di atas tv), namun, walaupontelah sebulan berlalu, majoriti ahli keluargaku, walaupun sedang menonton tv, pasti akan melihat ke dinding tepi untuk melihat jam, sedangkan di bahagian teiitu, sudah digantikan dengan lampu dinding.

Mengapa ia terjadi? kerana kebiasaan.. Setelah selama 30 tahun jam itu berada di situ, tiba-tiba ia berubah. tetapi, jika berada di rumah yang lain, seperti rmah abang-abangku, walaupun baru kali ke-2 berkunjung, kita sudah mengetahui di mana kedudukan jam,tidak mengikut seperti di rumah sendiri.

Begitulah juga perkara-perkara lain, jika ingin berubah, kita perlu mendapatkan suasana baru. Jika kita kekal denga suasana sedia ada, sukar untuk kita berubah kerana kebiasaa kita itu. Adakala, jika ingin melakukan perubahan-perubahan besar, pastti akan keluar suara-suara seperti " mat, ko ni buang tabiat ke", " ko ni sihat ke x, len macam je arini". Jd, ia pasti mengurangkan semangat kita yang pada asalnya berkobar-kobar untuk berubah.

Jadi, untuk berubah, kita memerlukan suasana, baru, mungkin buat seketika, seperti pergi melancong, atau yan kekal, seperti, bertukar pejabat( minta tukar ke tempat lain), bertukar kerja atau apa-apa sahja yang memberikan suasana baru. Adakala, di tempat baru, kita boleh menunjukkan sikap yang baru, dan untuk mengekalkannya, di situlah ego digunakan secara positif...

Sunday, February 21, 2010

The Chances toward the future



Assalamulaikum dan salam sejahtera, hurmm.. mula-mula, niat di hati nak buat entri dalam bahasa inggeris, tapi, jadi bahasa melayu lah jugak.. Aku Darah Anak Melayu la katakan.. Peluang,byak perkara yang boleh diperkatakan mengenai peluang, tetapi dalam entri kali ini, ia adalah mengenai peluang perniagaan.

Jika kita lihat, pada masa sekarng, pelbagai perkara yang dahulu hanyalah satu kehendak, bertukar menjadi keperluan buat masa sekarang, keperluan teknologi, keperluan telekomunikasi, keperluan premis/tempat tinggal, keperluan pakaian, dan demi mengikut peradaran zaman, ia boleh juga menjadi keperluan kepada nilai estetik kepada keperluan-keperluan itu. Dan.. Pada setiap keperluan itu, wujud peluang untuk perniagaan.

Dan, apabila ingin berniaga.. seseorang itu akan dipanggil peniaga, atau lebih indah dipanggil usahawan. Siapakah usahawan? usahawan adalah seorang yang mampu melihat peluang yang tidak mampu diihat oleh orang lain. Terlalu banyak peluang, yang perlu, adalah kita untuk mensasarkan golongan pembeli samaada, orang pengguna biasa, pekerja pejabat, atau pelajar. Di mana kita perlu meneliti, dari pelbagai sudut.

Jika berniaga, pastinya ia tidak semudah, hanya mencari orang sebagai downline, dan terus menerima keuntungan. Buat masa sekarang, terlalu banyak perniagaan (yang selalu dipanggil perniagaan) multi level marketing. Tidakkah mereka berfikir, yang ia juga sebahagian dari skim cepat kaya, atau juga skim piramid. Dari apa yang boleh dilihat, sasaran mereka adalah pelajar-pelajar IPT yang begitu mudah terpengaruh apabila ditayangkan dengan kereta-kereta mewah, wang yang banyak, namun, dari manakah datangnya wang itu?

Sistem MLM sebenarnya tidak salah, namun, disebabkan ketamakan.. munculnya sistem basket/bulk. Sistem basket atau sistem bulk adalah suatu sistem dimana ianya mengkehendaki prospek membayar yuran keahlian yang tinggi yang sebenarnya tidak terdapat dalam pelan pemasaran sesebuah syarikat MLM. Ibarat orang kata, sistem underground, iaitu syarikat MLM sendiri tidak tahu wujudnya sistem tersebut yang direka oleh ahli-ahli yang tidak bertanggungjawab. Ia tertumpu kepada menjual network bukannya menjual produk. Dan menjual network inilah sebenarnya adalah bertentangan dengan akta MLM di mana-mana jua negara pun.

Kebanyakan MLM walau yang terkemuka sekalipun, tidak terlepas dari dicemari sistem bulk/basket ini. Ade pernah seseorang yang mengajak unuk menyertai MLM mengeluarkan ayat ini " orang-orang tua je, yang gune produk ni, orang2 muda cam kite, buat duit je" di sini kita dapat melihat, sistem ini menjual network, dan bukannya produk.

Oleh yang demikian, sebagai alternatif ( tidak dapat dipastikan, tapi kalau tidak salah, ia telah dilaksanakan)kerajaan telah mengharamkan MLM ini. Hanya 2 level dibenarkan untuk pemasaran, iaitu, stokis dan pengedar bagi mengelakkan berlakunya penipuan.

Oleh yang demikian, jika anda ingin berniaga, lihatlah peluang yang ada, yang belum dilihat oleh orang lain. Ia pasti adalah lebih sukar untuk bermula, namun, ia adalah lebih berkekalan, jika, terlalu senang bermula, begitulah juga, ia ia akan senang untuk hilang..

Saturday, February 20, 2010

Biarkan aku jadi mataharimu..



Assalamulaikum dan salam sejahtera, untuk entry kali ini, saya sajikan anda dengan sebuah karya yang saya ambil dari.. hurmmm.. tak ingat dah dari mane, tetapi sesuatu yang agak menarik untuk dikongsi bersama..

Seorang wanita bertanya kepada seorang pemuda tentang cinta dan harapan. Wanita berkata ingin menjadi bunga terindah di dunia dan pemuda berkata ingin menjadi matahari. Wanita tidak mengerti kenapa pemuda ingin menjadi matahari, bukan kupu-kupu atau kumbang yang terus menemani bunga.

Wanita berkata ingin menjadi rembulan tetapi pemuda tetap ingin menjadi matahari. Wanita semakin bingung kerana matahari dan bulan takkan boleh bertemu, tetapi pemuda tetap ingin menjadi matahari. Wanita berkata ingin menjadi burung yang mampu terbang ke langit jauh di atas matahari dan pemuda berkata ia akan selalu menjadi matahari.

Wanita tersenyum pahit dan kecewa. Wanita sudah 3 kali menduga namun pemuda tetap keras kepala, ingin menjadi matahari tanpa mahu ikut berubah bersama wanita. Maka wanita itu pun beredar pergi dengan rasa kecewa dan tak pernah lagi kembali tanpa pernah tahu alasan kenapa matahari juga menjadi pilihan pemuda. Sang pemuda merenung sendiri dan menatap matahari.

Saat wanita menjadi bunga, pemuda ingin menjadi matahari agar bunga dapat terus hidup. Matahari akan memberikan semua sinarannya kepada bunga agar ia tumbuh, berkembang dan terus hidup sebagai bunga yang cantik. Walau matahari tahu ia hanya dapat memandang dari jauh dan akhirnya rama-rama yang akan menari bersama bunga. Ini disebut kasih iaitu memberi tanpa syarat, tanpa mengharapkan imbuhan dan balasan.

Saat wanita menjadi bulan, pemuda tetap menjadi matahari agar bulan dapat terus bersinar indah dan dikagumi. Cahaya bulan yang indah hanyalah pantulan cahaya matahari, tetapi saat semua makhluk mengagumi bulan siapakah yang ingat akan matahari? Matahari rela memberikan cahayanya untuk bulan walaupun ia sendiri tidak berupaya menikmati cahaya bulan, dilupakan jasanya dan kehilangan kemuliaannya sebagai pemberi cahaya agar bulan mendapatkan kemuliaan tersebut.

Ini dinamakan pengorbanan, menyakitkan namun sangat layak untuk cinta. Dan saat wanita jadi burung yang dapat terbang tinggi jauh ke langit, bahkan di atas matahari, pemuda tetap selalu jadi matahari agar burung tetap bebas untuk pergi pada bila-bila masa pun yang ia mahu dan matahari tidak akan mencegahnya. Matahari rela melepaskan burung untuk pergi jauh, namun matahari akan selalu menyimpan cinta yang membara di dalam hatinya hanya untuk burung.

Matahari selalu ada untuk burung bila-bila pun ia mahu kembali walau burung tidak selalu ada untuk matahari. Tidak akan ada makhluk lain selain burung yang berupaya masuk ke dalam matahari dan mendapatkan cintanya. Ini disebut sebagai kesetiaan, walaupun ditinggal pergi dan dikhianati namun tetap menanti dan tegar untuk memaafkan. Pemuda tidak pernah menyesal menjadi matahari untuk wanita yang dicintainya...

Thursday, February 18, 2010

Never give up..


Assalamulaikum.. Never give up.. no matter what is happen. If you are the Naruto manga reader, you find this sentence quite a lot of time, that why I love to read this manga. In life, we should always always applied it, never give up in life.. fail to do something does not mean we are totally fail, we are only a true failure if we fail to try.

If we try, then we fail, we should learn from the failure. We can be a lot better for the second time we try. Just never easily give up.Always believe that Allah knows the best. Some time, we see a people who is seem to be very excel, but will it stay with him. Although we have achieve something, but we must also try to improve, to try for a new thing.

It is hard to do thing alone, for business,study and anything, usually, we will need partner, but some time, there are a people who seem to betray us. It it really hard when a friend is the one who betray us, but never give up, because, if there is a bad friend, there will also be a good friend, a true friend who will always help.

Anything in life, we should not easily give up, maybe we are slow in achieving thing in life, but, as long as we try and not easily give up, at one time, we maybe far more better then a people who seem to be faster and easier in getting excel in life.

Always Be There




Just sharing witt all of you a good lyric from maher zain song

Alllahu Akbar…

If you ask me about love
And what i know about it
My answer would be
It’s everything about Allah
The pure love, to our souls
The creator of you and me,the heaven and whole universe
The one that made us whole and free
The guardian of HIS true believers
So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us

So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…

HE bring ourselves from the darkness into the light
Subhanallah praise belongs to YOU for everything
Shouldn’t never feel afraid of anything
As long as we follow HIS guidance all the way
Through the short time we have in this life
Soon it all’ll be over
And we’ll be in His heaven and we’ll all be fine

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And HE knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…

Allahu Akbar…

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As HE promise He will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us
And he knows what’s in all in our heart

So when you lose your way
To Allah you should turn
As HE promise HE will always be there…

Allahu Akbar…

Wednesday, February 17, 2010

Erti hidup pada memberi



Assalamualaikum da salam sejahtera.. Jika anda suka membaca, pasti akan pernah terbaca ungkapan erti hidup pada meberi.. seringkali dapat dilihat pada karya-karya Ustaz Hazrizal dan juga Ustaz Pahrol Mohd Juoi. sememangnya jika kita ikhlas memberi, pasti sudah cukup gembira apabila orang menerima.

Namun, sesetengah orang memberi, untuk mendapatkan sesuatu yang lain, dan jika tidak mendapatkannya, di situlah munculnya permusuhan. Dalam memberi, berilah dengan seikhlas hati, memberi tanpa syarat, memberi bukan untuk menerima sesuatu kembali. Jika benar-benar ikhlas memberi, tatkala kita menerima sesuatu kembali, ia seperti menjadi bonus buat kita, terasa seperti satu nikmat yang berbeza.

Apa yang diberi itu? dalam kehidupan kita, kita sentiasa memberi dan menerima, memberi pertolongan, memberi hadiah, memberi pengetahuan, memberi kasih sayang, dan tidak ketinggalan juga, memberi nilai kepada sebuah persahabatan. Seorang guru yang mengajar dengan ikhlas, pasti menginginkan kejayaan buat anak didiknya, berbanding dengan guru yang cuma menunggu gaji, yang cuma mengajar sambl lewa..

Begitu juga persahabatan, pasti semua orang mempunyai sahabat. dalam bersahabat, kita memberikan nilai persahabatan itu, dengan membantu, dan meringankan beban asalah dan cabaran yang mendatang. Bayangkang tanpa sahabat.. kita sentiasa bersendirian, mampukah kita untuk belajar, beriadah jika kita cuma bersendirian? pasti sukar dan terasa tekanan.

Oleh yang demikian, sentiasalah memberi jika ingin menerima, namun, janganlah memberi hanya kerana ingin menerima, berilah dengan seikhlas hati.. kerana sesiapa yang memberi banyak.. dia juga akan menerima banyak

Friday, February 12, 2010

New post, new look, and a new story..



Assalamualaikum to all, this is the 1st entry for this new look of this blog. It's quite a long time i don't update this blog, busy( or pretend to be busy) with so much thing. Maybe I just want to run away from thinking about searching the one to be the special one in my life, but after this mid-semester break.. it will not anymore be pretend to be busy, but a real really busy with assignment and also research proposal for my dissertation.

New look, and a new story, of course, it will always be a new story, but,just want to try to use a different way of language.. from now on, I want to change to be a better person, I will change.. I must change.. and I need to start to change to be better.

Sometimes, I just feel to week to be alone, but, It is a better way to do things sincerely and honestly to myself. In this one year, I think, I've learns so much thing, about people, about technology, and the most important thing, I've manage to improve the thing that I was very weak before when I was studying in degree into a more deep understanding about it.
 
Copyright (c) 2010 Towards Jannah. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes And Web Hosting Reviews.