Pages

Saturday, November 21, 2009

Senang atau susah?



Assalamualaikum dan salam sejahtera. Adakala, terasa agak pelik, jika dilihat pada masa sekarang masih ramai yang menyertai MLM, atau mulkti level marketing. Ya, jika dilihat sepintas lalu, sememangnya ia jalan terpantas untuk menjadi kaya, jika berjaya mendapat seramai mungkin orang di bawah. Tidakkah mereka berfikir dari manakah datangnya wang itu, mereka perlu membayar sekurang-kurangnya RM1000 ketika hendak menyertai, dan lazimnya, tidak akan dikembalikan.

Sudah beberapa kali beberapa orang rakan mengajak saya untuk berjumpa, berbual-bual, dan ada juga yang berbentuk event atau dinner, namun, begitulah, ade diantaranya adalah untuk membincangkan bisnes katanya. Namun, sesuatu yang terlalu cepat ini, membuatkan saya merasa telah mengambil hak orang lain. Memang, yang berada di atas, akan menjadi begitu kaya, namun, yang di bawah, mereka mungkin telah membayar RM1000 atau lebih, dan jungkin tidak mendapat apa-apa.

Dan yang baru saya hadiri sebentar td, sebentar sahaja, kerana terasa rimas dan telah mengetahui helah rakan saya itu, saya meninggalkan sahaja dinner itu. Ketika sampai, gak pelik melihatkan berpuluh-puluh super luxury car berada di luar, ya, ia merupakan kepunyaan mereka yang menyertai, namun adakah mereka sedar, berapa lamakah ia mampu bertahan? kebiasaannya, sesuatu yang cepat dimiliki, juga akan cepat hilang. Sekiranya mereka telah terbiasa dengan kehidupan mewah, adakah mereka mampu untuk kembali ke kehidupan biasa, dengan ilmu yang kurang, pasti, kehidupan akan menjadi lebih teruk.

Jalan yang terbaik untuk berjaya adalah dengan kesusahan, kerana kesusahan akan menjadikan kita lebih kuat. Sentiasalah membantu orang lain yang memerlukan, kerana kita tidak tahu bilakah kita akan memerlukan bantuan. Lakukan sesuatu kerja sebagai ibadah, bukan untuk keuntungan semata-mata. jika kita melalui kesusahan untuk mencapai kejayaan, ia akan menjadi lebih mudah untuk mencapainya kembali jika kita kecundang,kerana kita pernah melaluinya, namun, jika terlalu mudah untuk mencapai kejayaan, ia akan menjadi terlalu sukar untuk mencapainya kembali seandainya kecundang, kerana kita tidak mempunyai cukup pengalaman untuk mendapatkannya kembali. Oleh itu, setiap langkah menuju kejayaan adalah penting. Tiada jalan pintas untuk mencapai kejayaan dalam hidup di dunia dan akhirat

Friday, November 06, 2009

Tamat sudah peperiksaan



Assalamualaikum dan salam sejahtera, alhamdulillah, tamat sudah peperiksaan yang cukup mencabar, dengan 3 subjek law dan 1 subjek yang mencabar, terasa cukup lega saat ini.Namun, pada saat berakhirnya peperiksaan terakhir, satu tugasan baru aku terima, yang menjadikan jum;lah tugasan untuk semester ini sebanyak 24 tugasan..

Walauapapun, itulah cabarannya, untuk mendapatkan master's degree. Apa yang paling aku risaukan, adalah keputusannya nanti, tidak seperti di peringkat degree dahulu, keputusan di bawah dr 3 bermakna aku gagal dalam peperiksaan ini, cukup mencabar, kerana keputusan bagi subjek law pada peringkat degree dahulu, tidak pon sampai ke tahap yg membolehkan aku mendapatkan 3.

Apapun, peperiksaan sudah berlalu, apa yang mamapu aku lakukan, hanyalah berdoa dan menunggun saat keputusan diumumkan.Dan tibalah masa untuk bercuti..

masalah...masalah.. masalah..



Pada suatu hari seekor keldai milik seorang petani terperosok ke dalam perigi buta. keldai ini menangis berjam-jam, sementara petani pula memikirkan apa yang harus diperbuatnya.

Akhirnya petani mengambil keputusan untuk menimbus perigi buta tersebut bersama keldainya. pertimbangan ini diambil kerana pertama : kalau perigi buta itu tidak ditutup, nanti akan membahayakan orang lain pula. pertimbangan kedua: keldai tersebut sudah terlalu tua sehingga tidak terlalu berguna untuk ditolongi lagi.

Si petani kemudian mengajak tetangga membantu menutup perigi buta tersebut.

Dengan penyodok dan cangkul maka mereka mulailah menimbunkan tanah dan batu kerikil ke dalam perigi. pada awalnya si keldai berteriak-teriak sambil menangis pilu. merasakan hiba bila punggungnya tertimpa gumpalan tanah dan batu kerikil, lantas memikirkan petani ingin menanamnya hidup-hidup. tetapi setelah beberapa saat sang keldai kelihatan begitu tenang.

Petani dan para tetangga jadi hairan dengan perubahan sikap keldai. sambil tetap menimbunkan tanah, mereka memperhatikan apa yang dilakukan oleh keldai itu.

Pada saat tanah dan kerikil menimpa punggungnya, si keldai menggerak-gerakkan badannya agar tanah lepas dari badannya, kemudian menaiki tanah tersebut. demikian seterusnya sehingga sampailah si keldai dekat permukaan tanah lalu kemudian melompat dan terus melarikan diri.

Keldai tersebut akhirnya lepas dari bahaya kematian, dan putus asa.

Betapa dalam hidup kita juga, kita sering menerima timbunan masalah yang datang kepada kita. jangan biarkan masalah-masalah ini menimbuni kita hidup-hidup dan secara perlahan-lahan membunuh kita.

Sunday, November 01, 2009

berat segelas air...




Renung2kan...

Pada saat memberikan kuliah tentang Management Stress, Stephen Covey
mengangkat segelas air dan bertanya kepada para siswanya:
"Seberapa berat menurut anda kira-kira segelas air ini?"
Para siswa menjawab mulai dari 200 gr sampai 500 gr.
"Ini bukanlah masalah berat mutlaknya, tapi tergantung berapa lama anda memegangnya," kata Covey.

"Jika saya memegangnya selama 1 minit, tidak ada masalah. Jika saya
memegangnya selama 1 jam, lengan kanan saya akan sakit. Dan jika saya memegangnya selama 1 hari penuh, mungkin anda harus memanggilkan ambulans untuk saya. Beratnya sebenarnya sama, tapi semakin lama saya memegangnya, maka bebannya akan semakin berat."

"Jika kita membawa beban kita terus menerus, lambat laun kita tidak akan mampu membawanya lagi. Beban itu akan meningkat beratnya," lanjut Covey..

"Apa yang harus kita lakukan adalah meletakkan gelas tersebut, berehat sejenak sebelum mengangkatnya lagi. Kita harus meninggalkan beban kita secara berkala, agar kita dapat lebih segar dan mampu membawanya lagi.

Jadi sebelum pulang ke rumah dari pekerjaan petang ini, tinggalkan beban tersebut."

"Bukan beban berat yang membuat kita Stress, tetapi lamanya kita memikul beban tersebut."
 
Copyright (c) 2010 Towards Jannah. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes And Web Hosting Reviews.