Pages

Thursday, June 25, 2009

Air yang mengalir

Assalamualaikum dan salam sejahtera, agak lama blog ini tidak diupdate, mungkin, kerana kesibukan diriku yang telah mula bekerja. Namun, masih lagi aku keliru, di sebalik keputusan yang aku ambil, masih terasa sesuatu yang tidak betul.

Jauh di sudut hati, aku tidak ingin melalui hidup yang biasa-biasa sahaja, tidak ingin hidup seperti air yang mengalir tenang sahaja. Di sebalik air yang mengalir itu, aku ingin untuk menjadi molekul yang mampu melepaskan diri, bertukar menjadi gas dan menuju ke puncak.

Namun, di situ satu keputusan perlu diambil, adakah aku ingin meneruskan apa yang aku telah lalui, atau adakah aku ingin berada pada bidang yang berbeza, namun mampu melakukannya dalam keadaan gembira dan bukan tertekan?

Sememangnya, Telah disebutkan, 9/10 dari rezeki itu datangnya dari berniaga, dan aku ingin berniaga, dan menempuh kejayaan pada jalanku sendiri. Namun, mampukah aku?, terlalu sukar untuk aku.

Namun, Allah maha mengetahui, satu pertemuan dan perbincangan dengan seorang orang lama dalam bidang pembinaan, telah memberikan aku satu kesimpulan kepada jalan yang aku ingin tempuhi.. dan pada saat ini. I'm a Quantity Surveyor and i'm also a master's student, just hoping that I cam get my master and get the competent quantity surveyor(sr) in two or three years from now..then, the 3rd stage will start, and that's the time to grab the oppportunity that are always invisible for people who are lazy to think about it.

Saturday, June 20, 2009

Dugaan..

Assalamulaikumdan salam sejahtera, adakala apabila kita menempuh dugaan, kita selalu mengeluh, mengapaka kita yang perlu menerima dugaan tersebut. Namun, seharusnya kita bersyukur, kerana setelah melalui dugaan tersebut, kita menjadi lebih matang dan berpengalaman.

Jika kita berjaya menempuh dugaan tersebut, ia adalah satu permulaan baru dengan perkara yang sama tidak akan menjadi sesukar sebelumnya. Setiap musibah yang berlaku, bukanlah di atas kehendak kita atau mana-mana pihak yang terlibat. Namun, jika kita melakukan kesilapan dan mengakuinya, kita boleh memperbetulkannya agar tidak mengulanginya.

Pada jam 16.15, saya telah terlibat dengan kemalangan jalan raya. Bukan dari kesilapan sendiri, kerana, kemalangan itu berlaku di simpang tiga di mana aku melalui jalan utama, dan sebiji kereta telah keluar secara melulu, dan menyebabkan berlakunya kemalangan.

Kerosakan kereta agak teruk, namun, mujur tiada yang tercedera. Alhamdulillah, setelah laporan dibuat, segala-galanya selesai, kerana dengan jelas, aku tidak melakukan kesalahan. Namun, pasti 2 minggu juga kereta berada di bengkel.

Dalam situasi sedemikian, sekali lagi aku terlupa untuk mengambil gambar kerosakan kereta yang dialami...

Thursday, June 18, 2009

the learning of life..

Assalamulaikum , sometimes, we do not realize, everything that past through our life, is a part of learning, that the teacher is ourself that is experience. Sometime, things turn very hard, sometimes make us even want o give up.

At the point, there's only one thing that differentiate us as a looser or not, a looser give up at this point, and a winner continue through it. Maybe it's hard, but it will make other thing comes after it feels easier.

The real thing is it's not easier but, because we have past through harder thing, the thing that not too hard, becomes easier. As if we never past the hardest thing, a little hard of a thing also feel very hard.

So, that is life, we learns through everything that comes to us, and how we overcome it. Maybe, we will make a mistake for the 1st time, but, only when me make the mistake, we will learn to do the right things.

To all of my friends, do not easily give up, continue your life as it is should be. and, good luck to all of you in the new life, The life of working.

Wednesday, June 17, 2009

Jalan yang telah tersuluh..

Assalamulaikum dan salam sejahtera, adakala, kita membuat perancangan, mungkin dengan beberapa kebarangkalian, namun, apabila terdapat saat kita perlu membuat keputusan, ia mungkin menjadi saat yang paling sukar buat kita. Namun percayalah, setiap peluang yang muncul itu, mestilah digunakan dengan sebaiknya.

Adakala, peluang itu muncul selari dengan apa yang telah dirancangkan, namun adakala, ia mungkin berbeza, namun, mungkin ia adalah yang terbaik buat kita. Namun, buat diriku kini, jalan yang akan kuambil adalah untuk bekerja dan menjadi QS berdaftar, dan kemudiannya, barulah aku akan menyambung ke peringkat master (MBA) yang sememangnya memerlukan aku mempunyai pengalaman kerja sekurang-kurangnya 2 tahun.

Walau apapun, itulah matlamatku, untuk memiliki gelaran sr dan juga memiliki master, dan jalan yang aku pilih adalah mengikut peluang yang muncul dalam hidupku...

Monday, June 08, 2009

Sebuah Harapan..

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Dalam pada aku meniti kehidupan ini, aku tersedar bahawa perkara terpenting dalam hidup ini adalah harapan. Kerana harapan itulah kita mempunyai cita dan dengan harapan jualah kita meneruskan kehidupan.

Harapan jualah yang memberikan kita ketabahan bagi menempuhi dan oleh yang demikan, harapan itu hendaklah disandarkan kepada Allah kerana Dialah yang menentukan segala-galanya. Berfikirlah secara positif, dan pastinya kita dapat melihat setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmahnya.

Dan pada saat dugaan yang datang bertimpa, harapan jualah perkara terakhir yang masih ada bersama kita, dan kerana harapan itulah kita akan mampu menghadapi dugaan-dugaan itu. Namun, perkara yang terpenting adalah yakin segala-gala yang berlaku adalah yang terbaik buat kita.

Tuesday, June 02, 2009

Kepercayaan..

Assalamulaikum dan salam sejahtera.. sudah agak lama blog ini tidak dikemaskini. Perjalananku ke kelantan mungkin telah mengajarku suatu perkara. "kepercayaan" . Agak pelik kerana tuan rumah tempat penginapanku (homestay) tidak datang menuntut bayaran sebaliknya, ketika aku dan keluargaku hendak pulang, aku terpaksa melelefon tuan rumah tersebut untuk bertanyakan tentang hal tersebut.

Apa yang lebih mengejutkan adalah beliau hanya menyuruh meninggalkan wang dan mengunci pintu. Begitu percayanya tuan rumah tersebut. Seandainya ada pelanggan yang tidak jujur, sudah pastinya mereka tidak akan membayar. Namun, kepercayaan itu mungkin diberi kerana kita adalah sesama Islam. Yang menuntut kita bersangka baik sesama kita dan juga jujur dalam kehidupan.

Di awal pagi tadi, sebelum pulang, aku telah sempat berkunjung ke rumah salah seorang sahabat sekuliahku di kota bharu. Terima kasih di atas jemputan berkunjung. Alhamdulillah, akhirnya selamat sampai semula ke rumah
 
Copyright (c) 2010 Towards Jannah. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes And Web Hosting Reviews.