Pages

Sunday, May 24, 2009

masa-masa yang berlalu..~ 2000-2002~


Jika diingat kembali masa itu, aku yang pada pada ketika itu, berada dengan rakan-rakan yang bagi diriku adalah antara yang terbaik di anatar yang terbaik, dan oleh yang demikian, I'm the worst.

Jika diimbau kembali, sememangnya, aku seringkali dimarahi di sekolah, antara kerja-kerja yang tak pernah disiapkan dan juga kerja-kerja yang terlebih dilakukan. Mungkin, kerana masih belum matang pada ketika itu, aku melakukan segala-gala mengikut hati. segala-galanya aku lakukan mengikit caraku.

Sehinggakan di pusat tuisyen sekalipun, aku menyusun masa mengikut kehendakku. Jika orang lain menghadirinya setiap hari pada sesi-sesi yang ditetapkan, aku menjadikannya 2 hari dengan mengikuti semua sesi yang ada. Namun, itulah yang menambahkan bilangan rakan-rakanku.

Teringat semasa kelas bahasa arab, aku pernah dihukum berdiri di atas meja, namun, ia tidak memberi apa-apa kesan, aku tidak berubah, kerana aku sememangnya seorang yang degil, mungkin antara pelajar yang terdegil yang pernah ada. Bagi subjek pendidikan jasmani, pastinya aku tidak pernah membawa pakaian sukan, dan seringkali dimarahi. Namun itulah aku.

Bila teringat kembali saat-saat yang telah berlalu, ia seolah-olah satu detik, yang jika ia tidak mustahil, ingin aku kembali ke masa lalu, dan memperbetulkan tiap kesalahan. Namun, segala-gala yang telah berlalu, akan terus berlalu. Dan apa yang mampu aku lakukan mungkin,memberi nasihat kepada generasi yang lebih muda agar tidak melakukan kesalahan yang mungkin aku atau rakan-rakan di sekelilingku pernah melakukannya dahulu...

Saturday, May 23, 2009

Lelaki sejati..

Aku bertanya pada Ibuku, bagaimanakah lelaki sejati itu ?
Ibuku menjawab, Nak...

Laki-laki Sejati bukanlah dilihat dari bahunya yang
kekar, tetapi dari kasih sayangnya pada orang
disekitarnya....

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari suaranya yang
lantang, tetapi dari kelembutannya mengatakan
kebenaran.....

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari jumlah
sahabat di sekitarnya, tetapi dari sikap
bersahabatnya pada generasi muda bangsa...

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari bagaimana dia
di hormati ditempat bekerja, tetapi bagaimana dia
dihormati didalam rumah...

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari kerasnya
pukulan, tetapi dari sikap bijaknya memahami
persoalan...

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari dadanya yang
bidang, tetapi dari hati yang ada dibalik itu...

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari banyaknya
wanita yang memuja, tetapi komitmennya terhadap
wanita yang dicintainya...

Laki-laki sejati bukanlah dilihat dari jumlah tanggungjawab
yang dibebankan, tetapi dari tabahnya dia menghadapi
lika-liku kehidupan...

Laki-laki Sejati bukanlah dilihat dari rajinnya
membaca kitab suci, tetapi dari konsistennya dia
menjalankan apa yang ia baca...

[Source: copy and paste]

Tuesday, May 19, 2009

ALLAH KNOWS BEST

ALLAH knows what is best for us
So why should we complain
We always want the sunshine
But He knows there must be rain.

We always want laughter
and the merriment of cheer
but our heart will lose
their tenderness
If we never shed a tear.

ALLAH tests us often
with suffering and sorrow
He tests us not to punish us
but to help us meet tomorrow.

For growing trees are strenghtened
if they can withstand the storm
and the sharpness of the chisel
gave the marble its grace and form.

ALLAH tests us often
and for every pain
He gives us
provided we are patient
Is followed by rich gain
So whenever we feel that
everything is going wrong
It is just ALLAH'S way to make our spirit strong.

[Source: copy and paste]

Sunday, May 17, 2009

Langkah kedua bermula..

Pada satu saat, aku terfikir kembali, adakah mampu melakukan apa yang telah dirancang, perjalanan hidupku buat 2 tahun yang mendatang. Mungkin, aku sendiri terfikir, ia adalah agak mustahil untuk aku melakukannya, kerana ia akan mengambil hampir semua masa yang ada, namun, akan aku mencuba kerana ia adalah sebahagian dari apa yang perlu aku lakukan demi mencapai cita-cita dan impianku.

Cita-citaku adalah pada jalan yang mendatar(realiti) namun pasti ada liku-likunya dan impianku masih berada jauh di langit, yang memerlukan aku mencipta tangga-tangga yang pastinya lebih sukar untuk didaki. Namun, aku yakin, sekiranya sememangnya ia hendak berlaku, ia akan berlaku.

Dalam pada aku memuhasabahkan diri, mencari-cari kelemahan-kelemahanku yang masih perlu aku atasi, aku terima satu panggilan dari seorang QS di kuantan( penyeliaku ketika pertama kali menjalani latihan industri), entah bagaimana, die tiba-tiba memberi komen mengenai prestasiku ketika latihan industri di kedua-dua firma( dia baru sahaja mengenali penyeliaku di tempat latihan industriku yang kedua, dan aku adalah antara topik yang diperbincangkan) dan ia cukup membantuku, untuk merubah segala kelemahan.

Dan masanya telah tiba, dengan satu jiwa yang tenang, yang telah mengetahui keputusan terakhir peperiksaan ( ia seolah-olah menjadi kebiasaan, dari PMR, SPM, aku mengetahui keputusanku 2 minggu lebih awal, walau mungkin dengan cara yang berbeza) langkah kedua ku ini bermula...

Thursday, May 14, 2009

I'm just a friend who want to help..

Ketika saat itu, mungkin aku telah melakukan 2 kesilapan, malam itu, kedua-kedua komputer yang aku perbaiki tidaklah memuaskan. Kedua-duanya aku perolehi semula untuk dibaiki semula. Pada saat aku mengetahui kekurangan itu, aku berada di kuantan. Apa yang aku lakukan hanyalah meminta maaf kepada pelanggan ku, dengan menyatakan "I'm just a friend who want to help". Kerana, walau apapun, they are friends of my friends, and still they are my friend.

Dan itulah yang membuatkan aku sedar, I'm not yet ready for something. For a little thing, The cause have been transferred to others.. I'm just need to be alone for the time being to complete all the things that I've plan.

Walau apapun, segala apa yang berlaku ada hikmah di sebaliknya, Ia seolah-olah telah menambahkan kepercayaan mereka terhadapku, lebih ramai dari sahabat mereka yang telah direkomenkan kepada aku untuk membaiki komputer.

Sememangnya sebulan terakhir sebagai seorang pelajar degree memberikan aku pelbagai pengajaran kehidupan. Walau apapun, Ia hanyalah sekadar permulaan,pasti masih banyak cabaran yang akan mendatang, yang akan menguji keimanan kita sebagai hamba-Nya, yang mana akan menjadikan kita lebih matang dalam meniti kehidupan.

menyusun langkah kedua..

Akhirnya, tibalah masa untuk aku menyusun langkah kedua, demi mengejar cita-cita dan impian, dan tidak kuketahui apa yang bakal aku tempuhi. Ingin aku ketahui, apakah jalan yang akan kutempuhi untuk kuteruskan langkah ini.

Ingin aku ketahui, siapakah yang memberikan pandangan yang lebih tepat tentang masa hadapanku, samaada dari seorang sahabat yang cukup mengenaliku, atau seorang veteran dalam bidang pendidikan. 2 pandangan yang cukup berbeza, namun diriku seolah-olah menghala kepada kedua-duanya.

Sehingga tiba masanya, di saat keputusan harus dibuat untuk hanya memilih satu sahaja dari pilihan-pilihan yang wujud, si saat itu akan aku ketahui, siapakah yang lebih mampu melihat jauh ke dalam diriku. Maka akan terjawablah satu persoalan antara pengalaman dan juga keakraban, apakah yang lebih mampu mengenali potensi yang ada.

Pada saat ini, pastinya saat untuk membuat keputusan itu masih jauh, namun, aku masih mengharapkan agar aku tidak perlu membuat keputusan itu, biarlah masa yang berlalu memberikan jawapan yang akan menjadi satu-satunya laluan yang perlu aku tempuhi.

Wednesday, May 13, 2009

The second stage..

Akhirnya, tamatlah sudah pembelajaran selama 3 tahun, selesailah juga beberapa program yang telah menjadi impianku selama beberapa tahun. Selesai sudah segalanya. Tiba masanya untuk aku meletakkan segala-galaya pada tahap yang seterusnya.

Mungkin, ada yang mengatakan sebahagian perkara yang ingin aku lakukan adalah mustahil, namun aku yakin, aku mampu melakukannya. Walau apa-apapun, selagi sesuatu itu tidak pernah bermula, ia tidak akan pernah berlaku. Oleh yang demikian, tiada istilah gagal buat yang berani mencuba. Gagal hanyalah buat mereka yang gagal untuk mencuba. Selagi sesuatu itu logik dalam pemikiran, ia tidak akan pernah menjadi mustahil.

Bermulalah jejak kepada fasal kedua perubahan yang telah aku rancangkan buat diriku, mungkin, agak sukar, namun, akan aku mencuba kerana segala-galanya adalah perlu buat diriku untuk berubah menjadi yang terbaik, Mungkin jua, kerana aku tidak ingin kalah, kepada seseorang yang telah menjadi pesaingku selama 10 tahun.. Untuk yang kesekian kalinya ini, aku ingin menjadi pemenangnya..

Tuesday, May 12, 2009

Then, that's the best...

Assalamulaikum dan salam sejahtera.. akhirnya berlalu sudah minggu yang mungkin menjadi minggu yang paling memeritkan diriku. Namun segala-segalanya telah selesai. Mungkin, begitu banyak perkara yang berlaku tanpa dirancang, namun pasti ada rahmat yang tersembunyi, selagi kita mahu berfikir.

Pelbagai perkara telah berlaku, dari aku yang perlu membuat pilihan sehinggalah situasi menjadi sebaliknya, dimana satu persatu pilihan lenyap dari menjadi pilihan dan menninggalkan satu laluan kritikal yang perlu aku tempuhi.

Namun, setelah difikirkan, mungkin ia adalah suatu rahmat, dimana aku tidak perlu membuat keputusan, yang mana pada suatu masa mungkin aku akan terfikir, apakah aku membuat pilihan yang tepat.Namun, masa yang berlalu memberikan aku jawapan, bahawa, itulah yang terbaik.

Dalam pada itu, dalam satu perbincanganku(ym) bersama sahabatku, mungkin, sedikit sebanyak membuatkan aku berfikir, tentang suatu perkara yang telah aku lakukan 2 bulan yang lepas.. Am I ready? dan akulah belum betul-betul bersedia. Dalam perancanganku dalam masa 2 tahun yang mendatang(program2 yang aku ingin jalankan), ia pasti akan mengambil begitu banyak dari ruang masa hidupku.

Dan Saat Aku Menerima Jawapan Itu.. aku hanya pasrah.. kerana aku telah dapat merasakannya 2 hari sebelum aku mendapatkan jawapan kepada persoalan itu.
Mungkin, terwujud sedikit kesedihan, namun, aku cuba yakinkan diriku, its not the right time yet.. Biarkan sahaja masa berlalu membawa diriku mengikut takdir yang telah ditetapkan buatku..

Thursday, May 07, 2009

Segala-galanya seolah-olah berlaku tidak seperti dirancang…Am I going to be in plan C

Assalamulaikum dan salam sejahtera. Tidak kuketahui, namun itu yang menjadi hakikatnya, apa yang aku rancangkan tidak mengikut perancangan. Dalam ruang masa yang cuba aku padatkan, aku tersungkur dan dengan tidak kusedari, ia member kesan terhadap segala-galanya. Memberi beberapa masalah yang cukup besar.
Satu perkara yang tidak mengikut perancangan, ia seolah-olah menjadi seperti jatuh ditimpa tangga, kerana aku yang suka mengisi ruang waktuku dengan sepenuhnya. Tidak kuketahui bagaimana, namun selagi masih ada harapan sehingga esok, akan kucuba untuk mentetnteramkan diri.
Mungkin agak sukar, namun itulah yang telah tersurat, mungkin pada saat terakhir inipun, ia masih bergantung pada nasib, namun apa yang mampu aku lakukan hanyalah berdoa.
 
Copyright (c) 2010 Towards Jannah. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes And Web Hosting Reviews.